Ik hou van blije gezichtjes! - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Maaike Rombouts - WaarBenJij.nu Ik hou van blije gezichtjes! - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Maaike Rombouts - WaarBenJij.nu

Ik hou van blije gezichtjes!

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

18 April 2008 | Zuid-Afrika, Nelspruit

En daar zijn we dan; weer terug in Schoemansdal en op de Zithulele! De vakantie lijkt alweer erg lang geleden. Alles was meteen weer zo lekker normaal, het voelde toch wel een beetje als thuiskomen in ons huisje in Schoemansdal.
Maandag zijn Janneke en ik meteen naar de bouwplaats van de bibliotheek gaan kijken..nieuwsgierig nieuwsgierig.. We hadden nog geen heel bouwwerk verwacht, maar zoals je op de foto’s kan zien zijn de beginselen van de muur al begonnen én ze hebben al een hoop stenen gemaakt! (die moet je hier eerst zelf maken..) Ik heb geen idee hoe snel dat bouwen hier gaat, maar een leerkracht was toch wel een beetje teleurgesteld, hij had meer verwacht. Maar doordat er een foute berekening was gemaakt over de hoeveelheid zakken cement, kwamen de builders 40 zakken cement te kort, waardoor ze niet meer verder konden in de vakantie. Deze week hebben we dus meteen weer nieuwe zakken cement geregeld, zodat ze omhoog kunnen bouwen! Hopelijk is het ver klaar voordat we weg gaan.. zou wel super tof zijn!

Deze week zijn Janneke en ik ook goed begonnen aan ons leesbevordering project. Ik heb er al vaker over gesproken, maar ik zal m nu even kort uitleggen:
De school heeft een hele hoop boeken liggen die ze elk jaar krijgen van de regering. Deze boeken zijn vaak super leuk en interessant om die te gebruiken in de klas. De leerkrachten zelf gebruiken deze boeken zelden maar de kinderen zijn er dol op! Vorig jaar waren ze een bibliotheek gestart met al die boeken, en wij wilde daar ook weer wat mee gaan doen en verder uitbreiden. We gaan nu elke dag na de break een les geven in de verschillende grades met behulp van boeken. Deze week kregen grade 1, 2 en 3 de premiere. En wauw wauw wauw wat was dat tof!! Met behulp van een geweldig groot boek hebben we de kinderen in grade 1 en 2 wat nieuwe Engelse woorden aangeleerd (deze kinderen spreken nauwelijks Engels).
En al die kinderen waren zo enthousiast! Echt heerlijk om te zien, al die blije gezichtjes!! Daar hou ik van! In grade 1 ging het over dieren, na de les riepen de kinderen niet meer; ‘hello how are you?’ maar hoorden we ‘chicken’ en ‘cow’ als ze ons zagen. Behalve de kinderen, zijn ook de leerkrachten helemaal enthousiast, en trekken ook een blij gezicht! Ze komen naar ons toe om te vragen wanneer we bij hun in de klas komen, of om kopieën van plaatjes te vragen die we gebruikt hebben. Er kwam zelfs al een leerkracht naar ons toe om te zeggen dat ze de les zo goed en leerzaam vond dat het haar op ideeën heeft gebracht om ermee verder te gaan. Oooh en hiervan worden wij ook echt helemaal enthousiast!! Het geeft echt zo’n goed gevoel als je zoiets doet waar iedereen enthousiast over is, en vooral de kinderen!

Voor de break geven wij les aan onze eigen klas. Deze week had ik grade 4. En maandag werd ik al meteen voor de leeuwen gegooid doordat een leerkracht zei dat het makkelijker voor mij zou zijn om de lessen één keer te geven (ipv twee keer aan elke grade 4 apart). Voordat ik erover na kon denken stond ik al voor een klas met 80 kinderen..hmm makkelijker?! Da was best pittig! Maar dat noemen we ‘leerzame momenten’ op de pabo. De lessen daarna heb ik ze toch maar gewoon twee keer gegeven aan elke klas apart, werkt toch een beetje beter voor mij.
De kinderen begrijpen mij ook steeds beter en ik kan mezelf ook helemaal kwijt in de lessen door de lessen duidelijker en boeiender te maken. Het lesgeven hier, vind ik echt heerlijk om te doen!

Nog even over ons leven hier in Schoemansdal. HET IS HIER HEERLIJK!!!
Bij terugkomst van de vakantie kunnen we meteen goed voelen dat de winter eraan komt. Die is dan wel niet zo koud als bij ons, maar de nachten kunnen wel flink fris zijn. Deze week dus lekker zonder fohn kunnen slapen die normaal elke 5 seconden langs ons bed sjoeft voor een beetje warme wind. Overdag is het nog wel lekker warm.
Ik kan alleen nog niet echt wennen aan al die dierengeluiden hier ’s nachts (het dierengeluidenspel is er niks bij hor!)… Janneke en ik worden elke keer schrikkend wakker omdat we denken dat er een geit naast ons bed staat, maar die staat dan gelukkig naast ons raam te blèren om 2 uur ’s nachts. Ach ja het heeft ook wel wat hier in Afrika!!

We zijn al over de helft...en pfieuw wat gaat de tijd snel hier!
Ik hoop dat ik de volgende keer al meer stenen van onze bibliotheek kan laten zien.
We zitten nu hier trouwens met een feestje; Bernadette is vandaag jarig!! Dus we gaan vanavond lekker uiteten en drinken er een wijntje op en gaan daarna naar de film. Dit herhaald zich nog 2 keer, want volgende week is Anic jarig en de week erop Janneke. Ik denk dat ik mijn verjaardag ook maar voor een keertje 2 maanden vervroeg..;)

Kusjes!
Maaike

PSje voor Diana;
Ik weet niet wanneer je dit leest, maar morgen ben JIJ jarig!!! Dus vanuit Zuid-Afrika; GEFELICITEERD!!

PSje voor tante Maria;
Ik weet niet of het wel zo’n goed idee is hoor..paardrijden op herhaling..!

PSje voor de pakjes mensen;
We zijn nog niet bij Dave en Bella geweest, dus ik weet ook nog niet of het goed is gegaan met de pakjes. Ik weet wel dat ze er twee had opgehaald op het postkantoor, maar wat en voor wie, is nog even afwachten. Ik ben wel nieuwsgierig wat jullie op hebben gestuurd voor de kinderen!

PSje voor oma;
Omdat je de foto's van de kinderen zo mooi en lief vond; hier nog een paar!

  • 18 April 2008 - 13:10

    Mama Marise:

    Hoi Maaike, wat zijn jullie toch weer lekker bezig en zo fijn dat je het nog steeds zo naar je zin hebt en ook de leerkrachten enthousiast gemaakt hebt met jullie methode.
    Als er weer cement is zal het vast weer snel gaan met die stenen maken. En wat die geit betreft: ben maar blij dat hij aan de andere kant van de muur staat,en het geen bok is want die stinkt!!!.
    Geniet met zijn allen van de verjaardag van Bernadette en van jullie vrije weekend. En o ja, was jij niet op 16 mei geboren i.p.v. 16 juli?

    Dikke kus papa & mama & martijn

  • 18 April 2008 - 13:28

    Louis En Els:

    Hoi Maaike,
    we hadden nog op je vorige bericht willen reageren maar je bent zo snel dat we het niet meer bij kunnen houden.

    Wat een verhalen en leuk al die koppies van die kindjes met die juf Maaike voor de klas! Jammer van de bib maar ja tis wel Afrika hoor! 't Komt wel goed hoor!

    Zo te lezen zul je Afrika zeker gaan missen maar er is hier een schrijnend tekort aan leraren je wordt dus met node gemist. Het goede nieuws: de salarisen zullen gaan stijgen voor het onderwijs. In de krant lazen we dat er vele oudleraren (gepensioneerden) zich aangemeld hebben om voor de klas te gaan staan.

    Als je thuiskomt moeten we je maar een geit kado doen die kan dan wel in de badkamer staat ie lekker dichtbij je bed. Dit ivm afkickverschijnselen:-)

    Hier alles zijn gangetje. 19 en 20 april houd ik een expositie van mijn schilderijen en viltobjecten in Terheijden.

    Dikke kus van us 2: Louis en Els

  • 18 April 2008 - 15:32

    Dianna Van Brakel:

    Hoi Maaike,

    Wat leuk om te lezen dat het zo goed gaat, je wordt een echte lerares. Kom je nog wel terug????
    Groetjes uit de bieb!

  • 19 April 2008 - 13:23

    Marleen :

    Hoi Maaike,
    Wat goed bezig zijn jullie ook! Het voelt goed he, als de kinderen en docenten zo enthousiast zijn!!! Keep up the good work en nog heeeeel veel plezier! En lekker he, als het 's nachts niet meer zo warm is! ;)
    Have fun, groetjes!

  • 20 April 2008 - 11:11

    Caroline:

    Hoi Maaike, bedankt voor je sms dat je het pakje hebt ontvangen. Hoop dat je er wat mee kan,onze meiden hadden graag de gezichten van de kids gezien. Ze vonden het er zelf nml nogal kleur-rijk uit zien.
    Wil je wel even het goede adres doorgeven dan komt het volgende pakketje ws sneller aan.

    Veel plezier en ik hoor van je,
    Groeten Vivianne, Sylvie en Caroline

  • 21 April 2008 - 06:50

    Toon En Miriam:

    We vinden het onbegrijpelijk dat de wereld zo verdeeld is toch. Het is mooi dat jij je steentje kunt bijdragen en er zelf ook nog zo'n prachtige tijd kunt doormaken. Je zult deze mooie kinderen, die waarschijnlijk aan je lippen hangen, best gaan missen als je weer terug in ons kikkerlandje bent, maar dat zal voor hun ook zo zijn, die lieve blonde krullenbol uit Nederland zal best haar stempel achterlaten....
    Knuffel ze maar een keer extra van ons.
    XXX Toon en Miriam.

  • 21 April 2008 - 14:30

    Diana:

    Ow ik vond het echt leuk om je te spreken zaterdag!! Ik heb de groetjes van je gedaan en iedereen vond het leuk dat je had gebeld!!!

    Echt leuk dat je belde!!!

    Ik heb je wel gemist hoor!!! En nog steeds!!

    Snel terug komen jij ;), nee geintje, lekker genieten daar!!!

    Kus

  • 23 April 2008 - 17:18

    Nelly:

    Hoi Maaike , ik weet niet of je mijn berichtje hebt ontvangen maar anders langs deze weg bedankt,leuk dat je uit het verre afrika aan me gedacht hebt.
    Wat hebben jullie al veel leuke foto's gemaakt . Ik kijk ook steeds op de site van Janneke ,Anic en Bernadette.

    O ja, jij was ook bijna jarig las ik < haha >

    Veel liefs van ons
    o Ad en t Nelly

  • 24 April 2008 - 06:18

    Bibi:

    heeee maaikie, weer supertof om te lezen en genieten van de fotos natuurlijk! Hier in NL is de zon weer weg en hebben we sinds gistermiddag regen.. onweer.. ieks, dus echt geen lekker weertje!
    Vond je smsje supertof en zal je binnekort eens een verslag doen van alle ontwikkelingen rondom mijn saaaie leventje hier ;-) Whoei
    Hee enjoy en kusjes!
    bib

  • 25 April 2008 - 12:59

    Yvette:

    Heee Maaike,
    Wat is het leuk om je verhalen te lezen zeg!! En die fotos van de vakantie, echt super mooi! Het geeft een goed beeld van hoe het jullie daar vergaat! Leuk! Geniet er maar lekker van want voor je het weet is het voorbij!

    Dikke kus

  • 25 April 2008 - 14:21

    Karlijn:

    De groetjes terug! Leuk om te horen dat jullie t zo naar jullie zin hebben!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Nelspruit

Maaike

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 111
Totaal aantal bezoekers 33228

Voorgaande reizen:

03 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Maaike's world trip

27 Februari 2008 - 02 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: