Goeloegoeloe, kaboutergolf en chocola!! - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Maaike Rombouts - WaarBenJij.nu Goeloegoeloe, kaboutergolf en chocola!! - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Maaike Rombouts - WaarBenJij.nu

Goeloegoeloe, kaboutergolf en chocola!!

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

30 April 2008 | Zuid-Afrika, Nelspruit

Kan iemand de seconde wat langer laten duren?! De tijd gaat hier echt veel en veel te snel! Over een maandje ben ik alweer thuis en zit ik weer in mijn Nederlandse ritme.. ik moet er nu nog even niet aan denken hoor!! Want dat Afrikaanse leventje hier bevalt me eigenlijk wel! ;) Don’t worry! Ik stap 1 juni gewoon in het vliegtuig naar Nederland.

Maar voorlopig zit ik nog hier en houd ik jullie nog steeds via deze fantastische mogelijkheid op de hoogte van mijn Afrikaanse leventje. Ik heb weer veel te vertellen, dus ga er maar even lekker voor zitten met een kopje sterrenmix thee en een lekker stukje ontbijtkoek. (die ik hier heeeel erg mis!!!)
En ik begin met goed nieuws; bouwen gaat hier toch sneller dan we dachten!!
De bibliotheek begint nu eindelijk z’n vormen aan te nemen en ze zijn al behoorlijk opgeschoten de afgelopen twee weken.
Dus misschien is het toch al wel ver af als we over 3 weken klaar zijn met onze stage...
Op de Bongokuhle, waar Anic en Bernadette stage lopen, zijn ze ook druk bezig om het gesponsorde geld goed te besteden. Ze zijn daar bezig om een multifunctioneel sportveld aan te leggen waar de kinderen kunnen voetballen, basketballen, hockeyen enz. Het is een begin van een project waarvan het de bedoeling is dat in de toekomst alle kinderen van Schoemansdal (en omgeving) gebruik kunnen maken van dat sportveld. Ook helemaal super dus!!
We zijn echt blij dat we hier dingen op kunnen zetten en kunnen starten met al het gesponsorde geld. En de scholen ook!

Het lesgeven blijft ook nog steeds leuk en uitdagend. De Engelse versie van ‘de krokodil’ en de ‘hokiepokie’ slaan hier goed aan. Helaas was ‘ping en pong’ iets te hoog gegrepen, al zorgde dat wel voor een boel open monden en een hoop lachwekkende pogingen om ons na te doen!
In grade 3 waren ze heel erg blij met hun nieuwe potloden (Caroline, Vivianne en Sylvie; dankjewel namens grade 3!). Met die nieuwe potloden gingen ze meteen aan de slag om een prachtige tekening te maken voor groep 3 in Nederland. Nu hoefden ze eindelijk niet geduldig op elkaar te wachten totdat iemand klaar was met het potlood..

Ooit iemand wel eens op school gestaan zonder kinderen?! Dat was afgelopen week op onze stageschool namelijk het geval! Wij reden dinsdag met mevr. Mavuso naar school zoals altijd, alleen zag de weg er niet zo uit als altijd. Normaal gesproken komen we een heleboel kinderen tegen onderweg, en nu geen een! Eenmaal op school aangekomen stonden daar een handje vol leerkrachten en geen kinderen. Heel vreemd! Toen kwam er wel een groepje kinderen aan gelopen die het ook al een vreemde situatie vonden en niet binnen het schoolhek dufde te komen. Nadat ze een halfuurtje zenuwachtig bij het hek hadden gestaan om te bedenken wat ze zouden doen, zijn ze toch maar omgekeerd en naar huis gegaan. Groot gelijk, want dit waren de enige kinderen die ik gezien heb die dag! Maar wat bleek nu.. er was een miscommunicatie. De principal dacht dat er geen school was dinsdag, waarom? Geen idee! Dus ze heeft tegen alle kinderen gezegd dat ze vrij zijn, maar onder de leerkrachten was dit ook nog onduidelijk, omdat ze van andere scholen hoorde dat het wel gewoon een schooldag was! Dus de helft van de leerkrachten stond op school (waaronder Janneke en ik) in de hoop dat de kinderen er ook zouden zijn, maar helaas die waren er niet! Janneke en ik hebben ons de rest van de dag gelukkig nog goed kunnen vermaken met het regelen van allerlei dingen rondom de bouw van de bibliotheek.

Vorige week hebben we ook nog iets bijzonders meegemaakt. Na school was er een memoriaal van een leerkracht van een andere school die was overleden, later bleek dit ook een broer te zijn van een leerkracht van de Zithulele. Er werd aan Janneke en mij gevraagd of we mee daarheen wilden. We waren eigenlijk best wel nieuwsgierig om eens te zien en mee te maken hoe dat gaat hier, dus we gingen mee. En het was uuh.. bijzonder. Er werd veel gezongen met een heuse dj/keyboarder/gettoblaster erbij die de liedjes elke keer begeleidde alsof hij in een discotheek stond en waardoor ik bijna van mijn stoel gedrild werd.
Ook werd er heel veel gesproken. Alles was alleen in het SiSwati, dus we konden er vrij weinig (eigenlijk niks) van verstaan. Al heb ik wel weer een nieuw SiSwati woord geleerd; Goeloegoeloe, wat God betekent. Dit zeggen ze heeeel vaak en ook heeeel snel.
Dit weekend gaan we nog een dagje cultuur snuiven, door op zondag mee te gaan naar de kerk hier in Schoemansdal. Onze ‘vader’ ‘de burgemeester’ ‘Mister Mavuso’ moet preken, we zijn benieuwd!

En jawel! Afgelopen weekend hebben we weer een mooi stukje Afrika gespot! Tja nu we hier toch zijn.. willen we meteen ook van alles zien natuurlijk.
Samen met Dave zijn we het hele weekend naar de Blyde River Canyon geweest. Ook wel de Green Canyon genaamd, want jaja het was me toch groen daar! Heel veel mooie dingen gezien; onder andere de beroemde potholes!! Even een lesje aardrijkskunde; hier komen twee rivieren bij elkaar die ronddraaien als een wasmachine en daardoor ontstaan er de rondingen in de rotsen. Ik weet niet of ze onder jullie ook beroemd zijn, maar voordat ik naar Afrika ging had ik ze natuurlijk al gespot in een boek en vond ik ze al fascinerend. Nu heb ik deze wasmachine in de natuur ook zelf kunnen spotten! Maaike was happy again! :D
Verder hebben we; een hoop bergen gezien, een hoop mooie uitzichtspunten, een hoop souvenirstalletjes, een hoop watervallen, een hoop groen en leeuwen en krokodillen! (als je eenmaal in Afrika bent, kun je niet om de dieren heen..)
En voor een beetje actie in de taxi hebben we ook nog getokkeld tussen de bergen door!
Dave zorgde elke avond voor een heerlijke braai en wij zorgde voor de chocola om ons cracker-met-kaas-dieet een beetje te doorbreken, terwijl we ondertussen een potje kaboutergolf speelden en fotosprongen maakten op de trampoline.
Dat was dus weer een lekker weekendje!

Lieve mensen, Hasta La Pasta, dat was het dan weer voor deze week!
Jullie zijn nu lekker aan het genieten van Koninginnedag! Ik feest hier wel een beetje mee hoor! Wij hebben hier vanaf vandaag namelijk ook een lekker lang weekend, morgen is het 1 mei; workers day! Dus een vrije dag.
Ik hoop dat voor jullie het weer voor vandaag net zo mooi is als vorig jaar met Koninginnedag! Heeft iedereen de Koninginnenacht ook nog goed overleefd?!
Oow en parkfeest zit er ook al weer bijna aan te komen!! Das dan toch wel een stukje jaarlijkse Oosterhoutse gezelligheid wat ik een beetje zal gaan missen hier. Maar maak maar veel foto’s dan geniet ik wel mee naderhand ;).

Heel veel Kusjes en Zonnestraaltjes uit Afrika!!
Maaike

Psje;
De pennen zijn aangekomen!! Dankjewel ome Christ & Teuben!

  • 30 April 2008 - 18:11

    Martha:

    Hey Maaike,

    Wat heb jij daar een zwaar leven.. Hier hebben we weer een heerlijke regenweek.. Ik heb zelf deze week nachtdiensten, dus ik heb ook geen koninginnedag/nacht gevierd.. Maar da halen we volgend jaar wel in..
    Geniet nog even van de laatste weken.
    Liefs, Martha

  • 30 April 2008 - 19:05

    Papa:

    Hoi Maaike,

    Zo te lezen gaat het wel goed bij jullie Je zal straks weer helemaal moeten wennen aan het nederlandse leven, maar deze ervaring pakken ze je niet meer af. Geniet ervan, wij zullen wel gewoon doorwerken en genieten van jouw mooie verhalen en al die mooie foto's op jouw site. Ik zie dat de bouw van de bib al aardig vordert maar hij zal niet af zijn als jullie weggaan, maar dat gaat goed komen. De groeten aan iedereen tot over een maand.

    Kusje papa.

  • 30 April 2008 - 20:19

    Robin:

    heej Maaike!

    het weer bij jou is op Koninginnedag een stuk beter geweest dan in het oosterhoutse..... ondanks dat hebben we toch gewoon op het terras gezeten hoor ;-)
    kaboutergolf....haha, echt grappig joh, al die benamingen!

    geniet nog van je derde maandje en een fijne dag van de arbeid morgen ;-)

    liefs Robin

  • 30 April 2008 - 20:29

    Anouk:

    Maaike! je hebt je roeping gemist, misschien moet je toch maar journaliste worden, echt zo grappig je verhalen!

    Maar mn kaartje is snel aangekomen joh, leuk! over een maand kunnen we weer real-life bijkletsen, maar ga eerst maar verder met genieten!

    kussss

  • 30 April 2008 - 20:52

    Huub Leijten:

    Hoi Maaike.
    Heb al je berichtjes nog eens nagelezen. Wat een ervaringen; dat moet geweldig zijn. Wat een literaire opening: "de seconde wat langer laten duren": om in te lijsten. Ik kan me voorstellen dat het allemaal te vlug gaat. Leuke foto's heb je er bij staan.
    In NL gaat ook alles vlug. Eerst nog wat vakantie en dan nog vijf weken. Met Vivace hebben we flink gezongen, dat hoor je allemaal nog wel.
    Ik wens je nog een fijne tijd. Groeten uit Oosterhout,
    Huub Leijten

  • 01 Mei 2008 - 07:57

    Louis En Els:

    Hi Maaike,

    we zien jou nog wel definitief terug gaan naar Afrika :-))Jullie hebben een fantastische tijd daar, leert veel van het land en de mensen. Hoe traag het soms kan gaan en hoe snel de bib ineens gebouwd wordt. Ben benieuwd of je haar (de bib) :-) nog af ziet??? Wij hebben gisteren koninginnedag in Antwerpen gevierd, zijn naar het museum voor hedendaagse kunsten geweest waar en Indiaanse voorstelling was met veel terracotta en houten beelden die manshoog waren. Heel indrukwekkend! Maar da's niks vergeleken bij wat jij allemaal mee maakt, de kroks zwemmen niet in het Wilhelminakanaal en de leeuwen liggen niet gezellig lui in de "achtertuin" :-))Inderdaad nog een maand en je bent weer in ons bibberlandje, wat gaat het toch snel! Nou tot de volgende brieving. Dikke kus us :-))

  • 01 Mei 2008 - 09:04

    Yvette En Karlijn:

    Heey Maaike!
    Wat een leuke foto's en verhalen...en inderdaad, wat gaat de tijd snel..Geniet er nog van want voor je het weet zijn we al weer terug!

  • 05 Mei 2008 - 07:31

    Toon En Miriam:

    Hoi Maaike,
    Wat maak je toch een hoop mooie momenten mee in dat verre Afrika! Houd het nog maar even goed vast en neem het allermooiste deel van hun cultuur maar mee naar ons westerse werelddeel, die warmte kunnen we hier best gebruiken.
    Als jij de kinderen van je toekomstige klasje in Nederland hier deel van maakt komt het wel goed met onze toekomst.

    Kus Toon en Miriam.

  • 06 Mei 2008 - 07:34

    Ans:

    Geweldig wat jullie daar allemaal beleven, prachtige foto's. Super! De bouw van de bieb gaat ook lekker. Jullie zijn ook al lekker bruin.Hier is het nu ook lekker weer. Heel veel plezier. Geniet nog maar van de laatste maand.

    Groetjes Ans

  • 06 Mei 2008 - 16:59

    Edith:

    Dag Maaike,
    Met veel plezier je site eens bekeken. Wat fijn te lezen dat jullie het zo goed maken! Het zijn ervaringen die je de rest van je leven meeneemt hoor. Ben enorm benieuwd naar je 'leservaringen', of het je lukt om vanuit eigen opvattingen over goed klimaat in de klas aan te sluiten bij wat ginds kan.
    Gaat het met 'mijn' andere studenten ook goed? (heb even niet de ruimte om al de sites af te struinen vandaar).
    Heel veel groeten aan jullie allemaal. Inmiddels is het hier ook fijn zomer. We zien jullie hartstikke graag, goed gezond weer thuiskomen!
    Dagdag
    Edith

  • 09 Mei 2008 - 08:50

    Bib:

    Heey Maaikie! Woow wat weer een gave verhalen. De tijd gaat zo onwijs snel. En die Green Canyon, dat lijkt me echt supermooi. Denk niet dat je dat soort natuurverschijnselen ooit nog eens ziet in je leven! :-)
    Hier is alles nog zo zijn gangetje. Het weer is ondertussen wel heeerlijk geworden. Dus als je terugkomt is het hopelijk nog steeds zo want dan duiken we het terras op!
    Weet je al hoe wie wat waar op 1 juni? (Dat was toch de datum he?! dat je terugkwam?)

    He kroel, ga nog ff gekke dingen doen daar! :-)
    X bib

  • 13 Mei 2008 - 20:48

    Maria:

    Heej sMaaike,
    weer lekker ff bijgelezen en genoten van je verhalen en foto's. Wat zijn de mensen daar toch hartelijk en wat een mooie kinderen en wat een plezier! Sla al die hartelijkheid goed op en breng er maar wat van mee naar hier, dat kan nooit kwaad. Ik denk dat je dat het meest gaat missen! Geniet en laat ons meegenieten.
    Houdoe!

  • 16 Mei 2008 - 07:36

    Bib:

    heej maaikie! Nog geen nieuwe verhalen, maar meestal komen die op vrijdag he! :-) Hier is het ondertussen gaan regenen en vanavond is het parkfeest. Heerlijk in de regen, hoop dat het vanavond droog wordt.
    Whoei jij bent straks natuurlijk helemaal gekleurd! Ik ben nog niet eens verbrand hier maar we zijn ook maar 1 keertje gaan zwemmen. Ofja, zwemmen.. kijken naar het water vanaf de kant. ;-)
    Afgelopen maandag hebben de 'pietertjes' gewonnen van handbalteam 'de scoutjes'. Was te verwachten natuurlijk! hihi.. He meis ik ga je dit weekend nog een keertje mailen denk ik!
    Heeeel veel liefs en kusjes,
    bib

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Nelspruit

Maaike

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 33219

Voorgaande reizen:

03 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Maaike's world trip

27 Februari 2008 - 02 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: