Alles voor de laatste keer... - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Maaike Rombouts - WaarBenJij.nu Alles voor de laatste keer... - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Maaike Rombouts - WaarBenJij.nu

Alles voor de laatste keer...

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

16 Mei 2008 | Zuid-Afrika, Nelspruit

Het einde komt nu echt in zicht en de ‘laatste keren’ beginnen dan nu toch echt te komen..
Deze week zijn we voor de laatste keer met de public taxi naar Nelspruit vertrokken. Het reizen met de public taxi heeft wel wat hoor (met zoveel mogelijk mensen, inclusief de big mama’s, in een klein busje gepropt met al je spullen), maar ik zal dat niet gaan missen! Ik vind het toch fijner om mezelf per fiets te verplaatsen, het ideale vervoersmiddel.
Met die public taxi zijn we afgelopen woensdag na school al vertrokken richting Nelspruit, omdat we hier donderdag en vrijdag twee primary scholen hebben bezocht. En dat was onwijs interessant om te zien!
Op donderdag hebben we de primary school genaamd ‘Bergland’ bezocht. En ja, je leest het goed, een oerhollandse naam! Dat zou zo de naam van een school in Nederland kunnen zijn. De meest gesproken taal op deze school was daarom ook; Afrikaans! Heel maf om nu ineens met andere leerkrachten en kinderen in je ‘eigen taal’ te communiceren. Bij aankomst begonnen ze ook meteen Afrikaans tegen ons te praten, en dat was goed verstaanbaar. Maar het was wel echt heel vreemd om dan in je eigen taal terug te praten. Het Afrikaans hier lijkt op het Nederlands, omdat veel woorden hetzelfde zijn. Maar het accent wat ze hebben, is net alsof ze uit Noorwegen komen. Al de lessen die ik gezien heb waren ook in het Afrikaans, echt super tof!
De verschillen hier tussen de scholen zijn echt een wereld van verschil. De Zithulele is een government school, en Bergland is ook een government school. Dus in principe zouden ze ongeveer hetzelfde moeten zijn en hetzelfde moeten krijgen. Maar bij de verdeling van de spullen is geloof ik iets verkeerd gegaan.. Jeetje wat een verschil! De school in Nelspruit zag er heel Westers uit. Ze hadden een hoop spullen op school en in de lokalen, de muren hingen vol met van alles, alle kinderen hebben een eigen etui met van alles erin en er is een reuze sportveld om de school heen! Ongelofelijk! Zoveel verschillen tussen twee scholen die nog geen eens 100 km van elkaar vandaan liggen. Dit heb ik nog nooit gezien. Ik blijf me er gewoon nog steeds over verbazen!
En dat was het nog niet, want vrijdag zijn we naar een andere primary school geweest in Nelspruit, maar dan een private school. Ook weer heel anders! Alleen het verschil op deze school is dat het een prive school is, dus niks wordt betaald door de government. Op deze school zitten voornamelijk de wat rijkere kinderen van Nelspruit die hier in het Engels les krijgen. Pfieuw en dat Engelse niveau.. ik moest af en toe wel even tegen mezelf zeggen dat ik toch echt in Afrika zit en niet in Engeland!
Na het bezoeken van deze scholen, ben ik toch wel heel erg blij dat ik les mag geven in Schoemansdal op de Zithulele! Is toch meer een uitdaging.

Afgelopen week was het mijn laatste lesweek in grade 3. Ik ben daar de hele week bezig geweest met o.a. het maken van een kubus, en de kinderen daar natuurlijk een hoop over te leren. Toen ik op school rond liep met mijn ‘voorbeeldkubus’, werd ik meteen door allelei leerkrachten aangesproken of ik ook niet even in hun klas de kinderen een kubus kon leren maken! Geweldig dat al die leerkrachten ook helemaal enthousiast zijn om zo iets simpels eigenlijk.
Maar goed, volgende week mijn kubus les op herhaling in grade 4. Mijn laatste lesweek alweer…De kinderen en het lesgeven hier ga ik toch wel het meeste missen. Maar gelukkig heb ik nog een week om daar extra goed van te genieten!

Ohja en voor de laatste keer dan ook nog een nieuwe update van de bieb. Zo als ie er nu uit ziet (op de laatste foto’s) zo blijft ie voorlopig ook. Maar, voor Afrikaanse begrippen is dit ver af hoor! Er moet alleen nog een dak op en een vloer erin. Met jullie gesponsorde geld, zijn we dus tot zover gekomen.
Het is nu de taak van de school, en met een beetje geluk een organisatie uit Nederland, die de bieb verder af moeten gaan maken. We hebben met die organisatie al contact gehad, dus hopelijk kunnen zij ons bouwwerk verder afmaken! Maar het grootste en belangrijkste gedeelte staat er nu, dus de rest komt ook! Positief blijven denken in dit land!

Ook ons leesbevorderingsproject komt nu ten einde. We hebben gelukkig een hoop leuke en boeiende lessen kunnen geven aan de verschillende grades met de boeken. Volgende week nog de laatste lessen, en dan zijn we daar ook helemaal op en top tevreden over! (maar dat zijn we nu ook al wel!)

Lieve mensen, dit is mijn laatste berichtje vanuit Zuid-Afrika!
Komende week hebben we ons afscheidsweek op de Zithulele, en daarna moeten we nog een weekje wachten totdat ons vliegtuig terug gaat naar Nederland. Maar dat vind ik natuurlijk helemaal niet erg, want in dat weekje gaan we heerlijk relaxen op een schitterend bounty strand in Mozambique!! Mozambique ligt vlakbij en we hebben al van veel mensen gehoord dat het zeker de moeite waard is om daar heen te gaan. Dus voordat de twee stressvolle afstudeerweken beginnen als we terug komen, hebben we nog een lekkere chill week voor de boeg! Heerlijk!

Ik weet niet of ik in Mozambique ergens nog op internet kan om jullie nog mijn laatste verhalen te vertellen rondom ons afscheid, maar anders horen jullie daar natuurlijk een uitgebreid verslag over bij thuiskomst!
Iedereen hartstikke bedankt voor alle lieve kaartjes, smsjes en mailtjes! En Liselot, ik vond je berichtje bij mijn vorige verhaal GEWELDIG! Ik heb ‘m met een big smile gelezen! Ik heb hier zeker een toptijd gehad en zal er nog lang van nagenieten! :)

Tot over 2 weken! En veel plezier met parkfeest dit weekend…ik hoorde alleen dat het mooie weer is afgelopen…maar hopelijk komt vanavond de zon weer door en blijft ie het hele weekend nog schijnen voor jullie.

Bye bye!
Liefs,
Maaike

  • 16 Mei 2008 - 15:48

    Toon En Miriam:

    Lieve Maaike, nog even lekker van de mooie Afrikaanse stranden genieten, dan snel weer het vliegtuig in. Wij hier deze kant van de plas willen je dolgraag weer terug hebben. Vergeet bij het afscheid niet dat je alle mooie momenten gewoon mee naar huis gaat nemen.
    Geef ze allemaal een stevige knuffe en zwaai hen vrolijk gedag.......
    Zo weten de kinderen dat ze een fijne juf hebben gehad, die nog héél véél andere kinderen blij zal gaan maken aan de andere kant van de wereld...
    Dikke kus en tot over twee weken.
    Toon en Miriam.

  • 16 Mei 2008 - 18:20

    Piet En Henriëtte:

    He Maaike,nou je laatste stukje gelezen dan.Jammer,het was leuk om dit met jou mee te maken.Het hele avontuur was een groot succes!Je bent volgens ons van alles en iedereen gaan houden daar!Geniet nog van al het moois en we zien je weer graag terug in Oosterhout!!Groetjes Piet en Henriëtte

  • 17 Mei 2008 - 08:36

    Louis En Els:

    Zo, nu alle ooms en tante gaan reageren wij dus ook .... :-) We volgen je vanaf het begin en hebben al die tijd meegeleefd met alle projecten en projectjes.

    Jammer dat de bieb niet afkomt misschien kan de volgende groep daar iets aandoen met hun sponsoren??? Over twee weekjes is het weer allemaal gewoon en erg nederlands met nederlands weer enzo :-)Je zult wel weer ff moeten wennen maar je hebt een supertijd gehad waar je veel hebt geleerd en hebt genoten da's toch mooi meegenomen nietwaar?

    Lieve Maaike geniet nog even van het vreemde wat inmiddels vertrouwd is geworden tot over twee weken. Dikke kus van ons 2 :-)

  • 17 Mei 2008 - 09:58

    Jeroen Visser:

    Hoi Maaike, wat leuk om al je verhalen te lezen, geniet er nog maar van! Groetjes van Jeroen en Chantal

  • 17 Mei 2008 - 14:48

    Ad En Nelly:

    Ja Maaike , ook wij willen nog even voor de laatste keer reageren . Je avontuur zit er haast op . Een hele ervaring rijker geworden daar zullen we nog het nodige over horen als je weer terug bent in Oosterhout.
    Geniet nog lekker op het strand van Mozambique en tot over een paar weekjes

    Liefs o Ad en T Nelly

  • 18 Mei 2008 - 09:59

    Marleen :

    Ben blij dat jullie ook zo'n geweldige tijd gehad hebben en zo veel goeds hebben gebracht op Zithulele! En wat een mooie foto van Senzo ;) Die had ik vorig jaar in de klas :D Geniet van de laatste week, maar dat gaat vast lukken!
    Groetjes!

  • 19 Mei 2008 - 08:55

    Els:

    Hoi Maaike,

    ik vind het jammer dat de bib niet afkomt en dus heb ik contact opgenomen met mijn nicht, die werkt voor en bij ambassades (buitenlandse zaken), heb haar om advies en mogelijkheden gevraagd. Je kunt voor wat betreft de bib in ZA contact opnemen met de ambassade en bespreken of het project aan de criteria beantwoordt. Veel ambassades beschikken over een zgn PKP-budget voor kleine projecten.

    Ik hoop dat je nog tijd en kans voor hebt zou leuk zijn. Succes! Lieve groet ook van Louis

  • 19 Mei 2008 - 17:52

    Yvonne:

    Wat is het toch leuk om al je belevenissen te lezen!! Knap dat je het zo kunt weg typen!! Als je thuis bent weten we al wel heel veel!
    Geniet er nog maar even van en wens je een fijn afscheid daar.TOT ZIENS!

  • 21 Mei 2008 - 20:23

    Kitty Van Hooijdonk:

    Heej Maaike...
    Nog een paar weekjes en dan ben je weer thuis. We hebben je belevenissen bij gehouden en je fotos bekeken.
    Je zult het vast allemaal niet snel vergeten en de kinderen daar jullie ook niet denk ik.
    Wat het weer betreft het wordt hier weer beter zolang als dat het duurt.
    Verder alles goed hier!!

    Tot snel groetjess van Kitty en de rest vd Fam.


  • 22 Mei 2008 - 06:52

    Bibi:

    heej maaike, supertof je verhalen iedere keer. Je schrijft onwijs mooi en helder. Lekker op z'n maaike's! :-)
    Over een paar weekjes ben je al weer thuis.. het gaat zo voorbij! Jeetje, wat vliegt de tijd toch!
    He zet m op daar nog even, de laatste afscheidjes, geef de lieverds een kus en maak nog wat laatste mooie foto's want zoiets ga je nooit meer meemaken in je leven!
    Hele dikke kus en tot snel! bibi

  • 26 Mei 2008 - 20:38

    Diana:

    -x-

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Nelspruit

Maaike

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 89
Totaal aantal bezoekers 33230

Voorgaande reizen:

03 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Maaike's world trip

27 Februari 2008 - 02 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: