Hola chicos y chicas!! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Maaike Rombouts - WaarBenJij.nu Hola chicos y chicas!! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Maaike Rombouts - WaarBenJij.nu

Hola chicos y chicas!!

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

18 April 2012 | Peru, Cusco

Daar stond ik dan.. precies 4 weken, 3 dagen, 6 uur, 12 minuten en 3 seconden geleden op LAX airport in LA met de mededeling van de groundstewardess van TACA airlines dat ze me niet ik kon checken voor de vlucht naar Lima.. Neeeeee .. stress.. zweet.. komt goed komt goed herhaal momentjes.. Ik moest een bewijs laten zien dat ik Peru zou verlaten na 90 dagen, en ja dat had ik natuurlijk niet! Dus helaas ze kon me niet inchecken.. Ik kon wel even ergens een ticket boeken uit Peru en dan terug komen. Maar het was 4 uur ´s ochtends, de computers op het vliegveld deden het niet en even het centrum in om iets te boeken ging ook niet lukken dus dat ging hem niet worden. Na lang wachten en diverse opties te zijn afgegaan was uiteindelijk mijn enige optie om een duur ticket uit peru te kopen bij de incheckbali.. 800 dollar.. ai.. Dat is 3 weken reizen door India, 1 week Melbourne, mijn huur voor 2 maanden... Veeeel geld dus! Maar Maaike wil naar PERU! Dus maar niet aan het geld denken. Komt wel weer goed! :)
Een uurtje later zat ik dan toch in het vliegtuig! Jiehaaa! Uiteindelijk in Lima aangekomen meteen geprobeerd mijn geld terug te krijgen en dat is gelukkig gelukt! Voel me nu 800 dollar rijker haha dus ik blijf nog een maandje langer ;)

In Lima meteen een gezellig Vietnamees Duits lengte maatje gevonden om de komende dagen mee te reizen.
Na het gezellige en vriendelijke hostel in Lima op naar de Oase in de desert: Huachachina!! Al hadden we bijna onze bus gemist.., want we waren zo slaperig dat we niet doorhadden dat we op een verkleerde plek aan het wachten waren.. onze namen waren ondertussen al 5 keer omgeroepen, en pas bij de 6e keer omroepen hoorde we iets herkenbaars. En ow dat zijn wij! De bussen zijn hier trouwens ook een verhaal apart! Sommige zijn net vliegtuigen, bij anderen moet je je vingerafdruk geven voordat je instapt en bij weer een andere bus overspoelde de wc toen ik er gebruik van wilde maken..
Huachachina bestond alleen uit wat hostels, een enkel huisje en een oase, in 15 minuten had je een rondje om de oase gelopen en wilde je links of rechts afslaan, dan was de enige optie de woestijn in. Je kon hier sandboarden van de stijle zandduinen. De eerste keer dat je op de top staat doodeng! Want het is echt enorm stijl.. dus in plaats van sandboardend naar beneden kon je ook op je ´stomach´ naar beneden. Dat leek me meer wat voor mij voor de eerste keer. Dus hopla board onder m´n buik, een duwtje en wooooosh kei hard naar beneden! De tweede duin was wat minder stijl, dus nu durfde ik wel een sandboardmove aan. Stil blijven staan lukte me wel, maar zodra ik naar beneden sjoefde was het voor mij onmogelijk om op mijn board te blijven staan, dus je raadt het al op knieen, billen, armen, rug naar beneden... Het was echt enorm tof om te doen! ik hoop dat ik ergens nog een zandduintje tegen kom waar ik mijn sandboardmoves kan oefenen.
Om op de juiste sandboardplekken te komen ging je met een buggie de zandduinen in, en als je geluk had (of pech, als je niet van achtbanen houdt..) had je een rollercoaster chauffeur die als een gek met de buggie de zandduinen op en af croste. Wooow als je je ogen dicht deed was het net alsof je echt in een achtbaan zat!!!

Na de woestijn zijn we doorgereisd naar Arequipa, een hele relaxte stad, waar je weer een heel ander stukje Peruaanse natuur kon vinden: de Colca Canyon! Een van de diepste en grootste Canyons ter wereld.
Hier heb ik een 2 daagse hike gedaan en de Condors gezien!! We startte de hike op een hoogte van 3600 meter en zouden een overnachting hebben ergens in een oase ver beneden in de Canyon.. dit was dus niet een dagje bergop lopen, maar bergaf.. ik ben de snelste niet en al helemaal niet met bergaf lopen. Maar ik ben uiteindelijk beneden gekomen, zonder te vallen! Beneden was het heel bijzonder, doordat er vrij veel water is en watervallen in de Canyon (zeker tijdens en vlak na het regenseizoen, wat het nu nog een beetje is) was het daar beneden behoorlijk groen met hier en daar een palmboom omringt door kale rotsen. De volgende dag zijn we om half 5 opgestaan om van 2100 m naar 3600 m te klimmen. Ik zat hier toch een beetje tegenop omdat ik niet echt een groot prestatievermogen heb in de vroege ochtend.. Maar na mijn twix en chocoladekoekjes ontbijt had ik genoeg energie om naar boven te gaan. Hoofdlamp op, muziekje op en gaan! Voor ik het wist was ik al boven.. Waar een chocoladeontbijtje al wel niet goed voor is!

En nu zit ik dan al een tijdje in Cusco! Een van mijn doelen van mijn reis is om straks tweetalig terug te komen..Naja nu is dat misschien een beetje te optimistisch, maar ik kan al een enkele volzin in het Spaans zeggen! En een spaans sprekend persoon kan ik ook al redelijk goed verstaan. Ik heb uiteindelijk een leuke school gevonden hier in Cusco waar ze ook een bedje voor me hadden voor de komende weken. Ideaal en erg gezellig! Het is een beetje studentenhuisachtig, maar misschien ook wel weer weeshuisachtig, want we krijgen hier elke dag ontbijt en een 3 gangen luch voorgeschoteld en daarbij doen we veel dingen samen en delen we al ons lief en leed. haha.
Na een paar weken in Cusco voelt Cusco echt een beetje als mijn ´thuis´ op dit moment. Het is echt een heerlijke stad, met helaas wel erg veel toeristen die hier allemaal komen voor de Machu Picchu. (Die heb ik trouwens nog niet gezien, ik ga na mijn spaanse lessen een trekking doen naar dit wereldwonder.) En daarbij ligt Cusco op 3400 m hoogte en dat was zeker in het begin behoorlijk wennen. Alles kost veel energie (vooral het bergop lopen) en de eerste paar dagen protesteerde mijn lichaam enorm als ik van horizontale stand naar verticale stand wilde om iets te gaan doen. En ook de behoefte aan chocola was ineens enorm toegenomen. Gelukkig sta ik nu meer verticaal dan horizontaal en is mijn chocolade behoefte ook weer enigszins afgenomen..

Er is hier genoeg te zien, te doen en te relaxen. Shopkraampjes zijn er volop en de interessante Incaruines kom je ook overal tegen! Paragliden in de sacret valley was een van ´to do´ dingen. Na mijn bijna dood paraglide ervaring in Zuid Afrika wilde ik het heel erg graag nog een keer doen voor ´the good experience´ maar hier moet je in Peru toch iets meer tijd voor uittrekken.. Je moet namelijk wachten op een goede wind, en om de een of andere reden heb ik toch wel veel pech tijdens mijn reis met het weer.. de wind was namelijk niet zo optimaal, en samen met nog 5 anderen hebben we de hele dag gewacht op goede wind.. Ik heb wel 2 keer startklaar mogen staan om te gaan, maar dan was de wind toch niet goed genoeg, dus hupla spullen weer uit en wachten wachten... uiteindelijk is het die dag niet gelukt. Jammer! Maaaaar een week later mochten we het nog een keer proberen en jawel, de wind was super! we kwamen aan op de bergtop en ik mocht al meteen startklaar staan, en voor ik het wist rende ik van de berg af en vloog ik in de lucht! Wederom weer een geweldige ervaring en gelukkig kon ik er deze keer beter van genieten!

En behalve Spaans leren, gezellige dingen doen, culturele en avontuurlijke dingen doen en van de lunch genieten. Heb ik hier in Cusco ook een interessant en goed project gevonden waar ik het geld van de Rietgors voor wil gebruiken. Het is een after school project in een van de armste wijken rondom Cusco waar kinderen uit die wijk naartoe kunnen. En het is opgericht door nog een jonge Peruaanse man uit Lima die bij toeval een keer in deze arme wijk terecht kwam. En nadat hij enkele keren terug was gekeerd en een band begon op te bouwen met de kinderen, wilde hij meer voor ze betekenen. Hij verhuurt wat grond van zijn vader om aan geld te komen voor het project en in het centrum van Cusco heeft hij een klein hostelletje waar vrijwilligers en backpackers kunnen overnachten en de opbrengst daarvan gaat ook naar het project. Het is nog een vrij jong project wat echt nog in het beginstadium is. Ze willen de kinderen dagelijks een goede maaltijd geven, hen wat leren over hygiene, zorgen dat ze minimaal 1 keer in de week goed gewassen worden en activiteiten met ze doen. Dit zijn alleen nog plannen, de kinderen komen al wel naar het project, maar veel hebben ze nog niet. Het geld gaan ze nu gebruiken voor een extra lokaal, materialen en een keuken zodat ze de kinderen dagelijks een maaltijd kunnen geven.
De komdende week ga ik me hier nog verder mee bezig houden en heb ik mijn laatste weekje Spaans!
Daarna ga ik dan toch echt eindelijk de Machu Picchu zien en dan zal mijn volgende bestemming Boliva zijn!

Chicos y chicas:
Hasta luego!!

Liefs, Maaike

En hier het linkje naar de foto´s..:
https://plus.google.com/photos/103914374453922019086/albums/5724719127016715473?authkey=CNbt38nrx-2hjAE

  • 18 April 2012 - 17:04

    Fien...:

    Haaai Maaike,

    Wat weer geweldig om je reisverhalen te lezen!!!! Meid...wat kun jij goed schrijven!! Wel fijn dat je die 800 dollar weer terug hebt! .....en wat een lef heb jij! Sandboarden?? had er nog nooit van gehoord..Ik zou dat nooit durven! Heb het idee dat jij alles wel durft! zelfs in je eentje een wereldreis maken.....Knap hoor!
    Fijn dat je een project hebt gevonden waar je met hart en ziel achter staat!...
    Ik hoor vaak van je moeder hoe het met je gaat...moet dit weekend samen met haar werken..dus als je je oren hoort piepen dan hebben we het over jou!!!! hihihi......Nou meissie, nog veeeel Plezier!!! (wat is trouwens Machu Picchu???)
    heel veel groetjes uit (het natte)Oosterhout...van Gerard en Fien xxx

  • 18 April 2012 - 17:10

    Anouk:

    Hee meis!!

    Wow... je blijft verbazen met al je verhalen.. super!! Geniet er van, voor je het weet vliegt het voorbij!

    Hier is het regenachtig/vies weer.. geen lekker lenteweer helaas.. Ik zou best zo een paar daagjes met je mee willen reizen!!

    Ik ga nog even van je foto's genieten! Ik ben erg benieuwd welke beelden er passen bij je foto's, en ik kan niet wachten tot ik je verhalen in real-life mag gaan horen!

    Xx


  • 18 April 2012 - 17:12

    FIen....:

    Heb net je foto,s bekeken...die zijn echt geweldig mooi!!!! Maar die gebakken cavia...brrrrrr......zeg eens eerlijk...heb jij die echt gegeten????? jakkiejakkie.......xxx

  • 18 April 2012 - 17:52

    Helmaatje :

    Wauw Maaike, ik word helemaal stil bij al die prachtige foto's......
    Wat een fantastische reis, die mag je niet missen, om nooit te vergeten,bijzonder.Ik krijg er een geluksgevoel van en wie weet, ooit, treed ik nog in je voetsporen........nou ja, niet in alle hoor, maar enkele daarvan, ciao.
    Helma v Z.

  • 18 April 2012 - 18:51

    Mama Marise:

    Lieve schat, wat een mooi verhaal weer.
    En wat fijn dat je daar voor de kansarme kindjes iets kan doen met het geld wat de Rietgors voor jou heeft opgehaald.
    Blijf genieten en vooral.....blijf jezelf, we zijn trots op je!! :-)

    Dikke XXX papa en mama

  • 19 April 2012 - 07:01

    Yvette:

    Wat een tof verhaal weer zeg! Super wat je allemaal mee maakt. Succes no g met je Spaanse lessen. Veel liefs Yvette

  • 19 April 2012 - 13:54

    Louis En Els:

    Hoi Maaike,
    leuk weer iets van je te vernemen! Je maakt wel veel mee en gelukkig meestal leuke dingen! We hebben genoten van de foto's die peruanen lijken op onze vriend Daniel die met mijn vriendin Karin in Zuid Frankrijk woont.... Geniet er maar van en tot de volgende sessie we kijken er nu alweer naar uit! Dikke kus

  • 20 April 2012 - 01:24

    Karlijn:

    Ik krijg weer helemaal heimwee naar Cusco als ik je foto's zie! Fijn om te horen dat je zo geniet en super stoer dat je alsnog een keer bent gaan paragliden!
    xx

  • 20 April 2012 - 06:36

    Sanne:

    Maaikie!! wat een heerlijke verhaal weer en wat een avonturen! Dat sandboarden lijkt me echt zo gaaf en dat paragliden je durft me wat zeg. Wat een super gafe foto's ook weer!! heb je soms wel beetje tijd om alles te verwerken wat je daar allemaal mee maakt haha zo veel!!

    have fun!! hoop dat hier in nederland snel t zonnetje gaat schijnen!!!

    xx

  • 20 April 2012 - 09:35

    Anne:

    Heee Maaike,
    Tja, dan lees je jou super verhaal en kijk je ondertussen uit het raam naar de regen en donkere wolken. KAN IK MET JOU MEE? Je hebt weer een erg mooi verhaal geschreven en hopelijk is het in het echie ook zo mooi allemaal. Maar als ik de foto's zo zie maak ik me daar niet zo druk om. SUPER!!!
    Geniet nog maar lekker verder.

    Liefs Anne

    ps: mocht je ene Paula v Ginneken tegenkomen; doe haar maar de groeten. Ergens in de buurt van Cusco als het goed is....

  • 21 April 2012 - 06:45

    Liselot:

    Olla! Gekke maaikie in Peru! Durfal dat je bent! Lieve stoere nicht, pas goed op jezelf hoor! Volgens ons kun jij de hele wereld aan! Enjoy le fiesta! Xxxx

  • 22 April 2012 - 18:52

    Marcel:

    Hola Maaike, Como estas. Zoals ik begrijp gaat het goed en dat is leuk om te lezen. Je eerste reisverslag in het spaans zal de volgende zijn......, of is de spaanse les slechts op spreken gericht? Overigens was je toch al meertalig? Nederlands en brabants of kennen ze dat elders in de wereld niet? Stoer dat je lekker aan het wandelen bent op hoogte en in diepte, snowboard op zand, af en toe een condor na probeert te doen en nog wat doet voor de medemens. Veel plezier bij de inca's, doe rustig aan, geniet en we zien uit naar het volgend reisverslag. Saludos.

  • 26 April 2012 - 09:46

    Marja:

    Ha die Maaike,
    Jee wat beleef jij spannende avonturen, om jaloers op te worden.
    Heerlijk om mee te genieten via jou verslagen en foto's. Zeker als het weer hier er niet erg rooskleurig uitziet.
    Nog heel veel plezier en mooie ervaringen!
    Dikke knuffel, je buufcollega.

  • 15 Mei 2012 - 12:14

    Maria:

    Volgens mij ben je hard aan het leren en krijgen we het volgend verslag alles in hetnspaans. Hier is het heerlijk herfstweer!!!!! 15 mei en 13 graden onweer en regen,regen,regen,regen.....Stuur ons wat zon Maaike!
    Dikke kus van Maria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Maaike

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 33185

Voorgaande reizen:

03 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Maaike's world trip

27 Februari 2008 - 02 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: