Sawubona!! - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Maaike Rombouts - WaarBenJij.nu Sawubona!! - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Maaike Rombouts - WaarBenJij.nu

Sawubona!!

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

14 Maart 2008 | Zuid-Afrika, Nelspruit

Wauw, wat een geweldige eerste twee weken waren het! Ik kon afgelopen weekend niet op internet, vanwege een avontuurlijk tripje naar het KrugerPark! Maar daar later meer over. Ik ga jullie eerst kennis laten maken met mijn nieuwe familie, want jaja die heb ik! Zondag (alweer bijna twee weken geleden) werden we opgehaald in Nelspruit door Mr Sibiya. Hij is de directeur van een van de basisscholen om ons naar Schoemandsdal te brengen, naar de familie Mavuso. Nadat we anderhalf uur in de auto hebben gezeten en ook anderhalf uur hebben geluisterd naar een bepaald liedje van Jim Rips wat op repeat stond (wat we na een uur mee konden zingen!), kwamen we dan aan bij de familie Mavuso. De familie Mavuso is erg vriendelijk en lacherig. Dat is overigens ook de cultuur van hier; ze lachen om alles en iedereen! Echt geweldig! Ik moet al onwijs lachen als ik de mensen zie lachen. Ook proberen we hier in Schoemansdal natuurlijk een beetje SiSwati te praten, en dat is natuurlijk ook erg lachwekkend! Van die blanke meiden die 3 woorden kennen in SiSwati. Lachen, gieren brullen natuurlijk!

En dan ons huisje hier in Schoemansdal, het wordt elk jaar beter! Dit jaar hebben ze er een tegelvloer ingelegd en een bankstel om lekker op uit te puffen na stage met een flinke waaier voor je gezicht, want dat heb je wel nodig hier! En al dat gezweet wil ik er natuurlijk ook eens een keer afwassen, maar dat moet je hier wel op een creatieve manier doen in het bad, maar ach alles wend! In het weekend hebben we de tijd voor een heuse schrobbeurt onder de douche.
We wonen op het erf van de familie Mavuso met hek en bewaker (24 uur per dag!!)
Dus ik voel me hier wel veilig! Al voel ik me af en toe ook net een koningin in een dierentuin, al die mensen en kinderen die langslopen vinden ons natuurlijk wel interessant! En kijken, zwaaien en ‘Hello, how are you’ zeggen hoort daar natuurlijk bij!
Samen met Janneke slaap ik één bed onder een klamboe.. De eerste week heb ik haar alleen al behoorlijk vaak wakker gemaakt met al mijn nachtelijke bewegingen en al mijn gepraat in mijn slaap. Maar ik zeg nu elke avond voordat ik ga slapen; Maaike laat Janneke met rust! En nu gaat het prima en worden we vrolijk wakker de volgende dag! Heerlijk hier trouwens die ochtenden, we staan om 6 uur op en dan is het al lekker licht en fris buiten.

En ooooow die kinderen! Want een drollies! Ik zou er zo een paar mee naar Oosterhout willen nemen! Als ik nu over kinderen begin, zal ik ook maar eens beginnen over mijn komst naar hier natuurlijk; de stage! Janneke en ik lopen samen stage op basisschool de Zithulele en rijden elke ochtend mee met mevrouw Mavuso, want zij geeft ook les op deze school. Anic en Bernadette staan samen op de Bongokuhle en lopen elke ochtend naar school.
Ik heb er nu twee weken opzitten, en de eerste week was echt even wennen. Janneke en ik hadden wel een prachtig welkom de eerste dag op onze stageschool. Elke ochtend staan de kinderen keurig in rijen van groot naar klein voor de morning assembly. Dan zingen ze gezamenlijk een lied en ow ow ow, wat is dat mooi! Krijg na twee weken hier nog steeds kippenvel van! Ze zijn hier zo ontzettend ritmisch en zingen en dansen wat ze kunnen! Geweldig! Maar tijdens de morning assembly werd verteld dat ze erg blij waren dat we er waren ‘God bless you’ zei de principal (de directrice, die echt alles op z’n Afrikaans doet..langzaam praten en rustig lopen). En we mochten zelf nog even op het ‘podiumpje’ komen om onze stemmen te laten horen, en dan zie je al die zwarte koppies naar je kijken, echt prachtig! Dus dat was een mooi welkom!
De leerkrachten zijn ook zo ontzettend lief en aardig en daar kun je (natuurlijk) ook onwijs mee lachen! Maar alles is hier zó anders dan in Nederland. Waar ik me het meest over heb verbaasd, zijn de klassen. In grade 5 (vergelijkbaar met groep 7) zitten 76!! kinderen in één klein klaslokaaltje gepropt, of beter gezegd, gepuzzeld! Echt ongelofelijk. Als je zit, dan zit je en kun je je niet meer verplaatsen. Ook meetings (vergaderingen) plannen ze onder lestijden. Dus als er ineens een hoop kabaal uit een lokaal komt, dan is 9 van de 10 keer die leerkracht aan het vergaderen en zit de klas alleen.
Deze eerste twee stageweken heb ik les gegeven aan grade 3 en grade 4. In deze klassen zitten ongeveer 40-45 kinderen, en dat is klein voor hier. Heb al verschillende lessen gegeven en ik moet zeggen, het valt me 100% mee om in het Engels les te geven. In het begin was ik hier een beetje angstig voor, maar het niveau van de kinderen (op Engels gebied) is ook vrij laag. Dus ik moet alles uit de kast trekken en mijn creativiteit gebruiken om de kinderen wat duidelijk te maken. Maar met dat kom je wel ver! Het leeftijdsverschil is hier ook ontzettend groot in een klas. In grade 3 is de jongste 7 en de oudste 13!
Op stage ben ik ook al vrij snel ingeburgerd. Alles lekker op z’n Afrikaans, dus alles lekker op z’n gemakje! Waar je hier in Nederland 1 les over doet, doen ze hier 4 lessen over van een uur. Ook het looptempo loopt hier een stukje terug. Het is ook veel te warm om alles snel snel te doen, dus ik geef ze groot gelijk!
Ik kan nog zoveel meer vertellen over mijn eerste stage verhalen, maar dan wordt mijn verhaal wel erg lang en gaan er mensen halverwege wegvallen ben ik bang, want het spannende avontuur in het KrugerPark moet nog komen!

Owja trouwens..nog wel één klein kort dingetje over de stage! Janneke en ik hebben de rijdende boekenkast (de bibliotheek) van vorig jaar ontdekt en daar gaan wij nu verder mee! We hebben een project bedacht rond leesbevordering om ook in de klas meer aandacht te besteden aan lezen en dan gericht op Engels. En daarover hebben we ook al een heel goed gesprek gehad hier met de principal over het bouwen van een bibliotheek op de Zithulele, zodat de boeken een vaste plaats krijgen en zijn er zelfs al diverse stappen genomen!! Dus hopelijk gaan ze hier snel mee verder en dan gaat het geld zeker te weten goed gebruikt worden! Later hier meer over natuurlijk!

Zo en dan nu ons spannende avontuur in het KrugerPark van afgelopen weekend! Samen met Dave (van het Youth Hostel in Nelspruit) zijn we vrijdag naar Het Park gereden. En wat hebben we veel dieren gezien! Ik noem; olifanten, giraffen, nijlpaarden, neushoorns, veel vogels, cheeta’s! (die je volgens Dave niet vaak ziet), leeuwen in de verte, en een springende vogel, of was het nu toch een aapje?! Ach de Engelse taal brengt af en toe ook nog wel eens zijn communicatieproblemen! Maar ik zal bij thuiskomst als ons spottend wild bewijzen op de foto’s! Nog een communicatieprobleem; tijdens de nighttour (een rit in het donker) vroeg Anic aan de gids of er ook ‘any bears’ waren in het Park waarop de gids antwoorde; ‘Yes, in the Camp’ waarop Bernadette hem met grote ogen aankeek; ‘In the camp?!’ ow dan zitten we daar niet veilig! Een paar seconden later viel het kwartje… bears…beers… die vrouwen willen natuurlijk BIER had de gids verstaan! Nou WIJ kwamen echt niet meer bij! Lachen, gieren brullen dus!
De natuur van het KrugerPark is ontzettend mooi, net zoals de hele natuur van Zuid-Afrika. Al vond ik het toch wel raar voelen dat je in een auto zit in een inmens groot park op zoek naar groot wild! En als je wat ziet; schreeuwen, stoppen, kijken, foto nemen, nog eens kijken, nog meer foto’s nemen en weer verder rijden. En dat bij elk dier wat je ziet! Ook waren er een boel look a like giraffen, kale bomen zijn daar namelijk erg goed in! Dus na keihard STOP te hebben geroepen, bleek het toch geen giraf te zijn.. helaas!
En dan nu ons grote avontuur van dit weekend; de morning walk! Samen met Dave, een gids en twee mannen met geweer begon onze wandeltocht door het KrugerPark. Blijf lezen, want dit wordt spannend… al meteen aan het begin zagen we ze; de inmens grote neushoorns. En daar gingen we, met z’n 8en in een rijtje achter elkaar, de gids voorop om zo dicht mogelijk bij de neushoorns te komen. Het voelde weer als verstoppertje spelen van vroeger! Kruipend door het hoge gras, van boom naar boom, fluisteren, om zo zo dicht mogelijk bij de neushoorns te komen. Ik vond het behoorlijk spannend, want ik denk dat we er op een gegeven moment 10 meter vandaan lagen! En neushoorns zijn niet van die leuke kroelige dieren! Dus het was oppassen geblazen. Maar gelukkig hadden we 4 mannen bij ons! Een leuke ervaring!

Lieve mensen, ik heb echt nog zoveel meer te vertellen…al die indrukken de eerste twee weken! Maar mijn verhaal is al zo lang dat ik mijn andere sappige leutigheden de volgende keer ga vertellen! Dankjewel voor alle lieve berichtjes!! Vind ik erg leuk om te lezen!!
Dit weekend zitten we in Nelspruit en volgend weekend hebben ze hier paasvakantie!! Dus dan gaan wij reizen door Zuid-Afrika!! Ik hoop voor onze reis nog een keer op internet te kunnen, en dan zal ik ons reisschema er ook opzetten.
Tot een volgend berichtje!!!!

Kus Maaike

  • 14 Maart 2008 - 13:10

    Mama Marise:

    Waaaauw Maaike wat een avonturen. En nog zoveel meer wat je daar beleeft. We zijn supertrots op je hoor!!En een paar kindjes kunnen er hier in Oosterhout nog wel bij! Kus.

    Papa en mama

  • 14 Maart 2008 - 13:24

    Sandrine:

    Heej Maaikos!
    Wat een belevenissen, zeg!
    En wat een leuke foto's:)
    Chris zit nu ruim een week in Atlanta, Amerika..en maakt daar, natuurlijk andere, maar ook heel dingen mee.

    Mooi dat het lesgeven in het Engels je goed af gaat;)

    Have fun nog!

    xx Sandrine

    ps: leuke bikini (ik heb 'm ook;)

  • 14 Maart 2008 - 13:56

    Anne:

    wouwiedepauwie!!!!! Super al die leuke verhalen en mooie foto's. En idd, een paar kleine kindjes mag je wel meenemen hoor :-P
    Heeeeeeeeel veel plezier nog.

    Liefs Anne

  • 14 Maart 2008 - 14:34

    Han En Lucie Folway:

    Super Maaike dat we alles hier in Oosterhout zo goed kunnen volgen. Jullie hebben een leuke site gemaakt.
    Een hele fijne tijd daar en we horen als je weer thuis bent over een paar maandjes ongetwijfeld spannende verhalen van je. We blijven je volgen.
    Groeten en veel sukses met de stage in Schoemansdal(ja, want daar kwam je eigenlijk voor geloof ik).

    Han en Lucie Folway, Oosterhout

  • 14 Maart 2008 - 14:38

    Annelieke:

    Wouww.. dit is inderdaad wel echt geweldig zeg! Wat een heerlijk verhaal! Ik kijk al uit naar de volgende!
    Kus!

  • 14 Maart 2008 - 15:04

    Ruby:

    Hi meis!

    Nou halverwege zat ik helemaal in je verhaal en dacht er zeker niet aan om te stoppen met lezen! Wat een super ervaring en ik ben blij dat je het goed naar je zin hebt! (Kom je nog wel terug strakies?)

    Have fun en tot de volgende storie!

    Kus,
    Ruby

    ps: Wat een leuke foto`s!

  • 14 Maart 2008 - 15:11

    Martha:

    Hey meis, super vet wat je allemaal meemaakt! Ik ben best wel een beetje jaloers!!Geniet ervan.

  • 14 Maart 2008 - 17:19

    Nelly:

    Hoi Maaike , al heel wat meegemaakt in die paar weekjes, fijn dat je het naar je zin hebt. Mooie kiekjes , zo kunnen wij ook een beetje meegenieten.Ik kijk weer uit naar je volgende bericht.
    Groetjes O Ad en T Nelly

  • 14 Maart 2008 - 17:51

    Claudia:

    Heey Maaikie!
    Wat gaaf zeg... ik begin al bijna spijt te krijgen dat ik niet mee ben gegaan!!
    Heel veel plezier en succes nog!
    Groetjes aan de rest daar.

    Kus Claudia

  • 14 Maart 2008 - 21:53

    Anouk:

    Helemaal super!! ben nu echt jaloers op je verhalen, haha, ga er heeeel veel nog van genieten en ik wacht met spanning op je volgende bericht!

    kus!

  • 15 Maart 2008 - 11:36

    Eva Hooydonk:

    heey maaike!
    hoe is het in afrika?
    hier is alles heel leuk!(bij de kabouters!)
    zij er net zo'n lieve kinderen als hier?(haha)

    kuzzies Eefje van de kabouters!

  • 15 Maart 2008 - 16:40

    Marjolein:

    Hey!
    Wat een gave verhalen! Aan alle uitroeptekens te zien beleef je een super mooie tijd daar :)

    Bart en ik vertrekken morgen ook. Wel spannend! We houden contact! Onze site is: bartenlein.blogspot.com

    Dikke kus,
    Marjolein

  • 15 Maart 2008 - 16:49

    Kim:

    heey maaike

    Ik mis je heel erg!!!!!!!!
    Is het leuk in Afrika?????
    Wanneer kom je terug??????
    De foto's zijn heel leuk!!!
    Is het daar warm????????
    Volgens mij mist de heele
    groep je!!!!!!!!!!!!!!!

    Dikedike zoen:Kim

  • 16 Maart 2008 - 12:11

    Karlijn:

    Hoi Maaike!

    Wat een gave foto's zeg!
    En wat een verhalen!! Super!
    Thanks voor je leuke mailtje, ga hem morgen meteen aan de kids voorlezen en natuurlijk sturen we er eentje terug!
    Geniet ervan!!
    En tot mails

    XX Karlijn

  • 16 Maart 2008 - 14:54

    Fenne:

    Hoi Maaike.
    hoe is het daar.En hebben ze daar ook een mekdonolts want wij zijn gisteren naar de mekdonolts met de kabouters geweest leuk he

    Fenne

  • 16 Maart 2008 - 17:44

    Lotka:

    Jeetje wat een lang, maar erg leuk verhaal! Ziejenouwel dat dat best goed komt met dat Engels;)...

  • 16 Maart 2008 - 18:03

    Thijs:

    He Maaike!!

    Wat een enthousiast verhaal, leuk om te lezen! Misschien kun je wat van die relaxte Afrikaanse leefwijze overnemen voor hier. Heel veel plezier!! en Succes!

    Groetjes Thijs

  • 16 Maart 2008 - 20:00

    Annemiek:

    Hoi, we hebben je vandaag gemist nicht, dus vandaar een berichtje, ben je er toch een beetje bij geweest!
    Gaaf joh, wat je daar meemaakt!
    Zowel op school als buiten school een hele ervaring rijker!
    Voor ons ook leuk dat we zo "rechtstreeks" zien wat je doet.
    Geniet van elke dag daar, want voor je het weet sta je weer tegenover al je neven en nichten in de Leijsendwarsstraat, maar dan mag je je verhaal nogmaals doen hoor.
    Groetjes van Hans, Vita, Maura en Annemiek.

  • 17 Maart 2008 - 16:29

    Piet En Henriëtte:

    He Maaike
    Wat een super verhaal zeg!!!
    Heel leuk om je zo te volgen.
    Geniet van deze ervaring, heel veel sucses en we zien uit naar de volgende keer! Groetjes met een dikke knuffel vanuit de poolster.
    Oom Piet en Tante Henriëtte

  • 17 Maart 2008 - 18:39

    Lotte Bax:

    Hoi Maaike,
    Hoe is het in Zuid Afrika? Wat heb jij veel dieren gezien, zeg! Mooie foto's!
    Liefs, Lotte Bax uit groep 3.

  • 17 Maart 2008 - 18:46

    Sophie:

    Hallo juf Maaike,

    Ik zou ook wel even in Zuid Afrika willen zijn.
    Daar zijn ook heel veel van mijn lievelingsdieren.
    Gegroet, Sophie Bax uit groep 5 van b.s Den Bijstere


  • 17 Maart 2008 - 18:55

    Fleur Bax:

    Beste juf Maaike,
    Ik ben de zus van Lotte en ik vind het heel leuk dat je nu in Zuid Afrika bent.
    Wat ze in de klas hebben gemaakt,ziet er ook heel leuk uit.(de maskers,hutjes van klei en het hoekje met dingen die met Afrika te maken hebben.)
    Veel plezier in Zuid Afrika en de groeten van Fleur.



  • 18 Maart 2008 - 16:37

    Fam De Bok:

    Wat hebben wij genoten van je verhaal en de foto's.

    Wij hopen, dat je net zo'n mooie paasvakantie hebt en geniet hier lekker van.

    Wij kijken uit naar de volgende keer.

    Groetjes en liefs .

  • 19 Maart 2008 - 08:51

    Bib:

    Hela hola Maaikie, ik heb je nog op msn gesproken. Was echt gaaf om al je foto's en verhalen erbij te zien. En echt heerlijk, ik verheug me nu nog meer op mijn vakantie naar Australie! :-)
    En de tijd vliegt echt voorbij.. voor je het weet heb je de mcdonalds opkomst gemist bij de kabouters (hihi)..
    Nou ik mis je ook wel een beetje maar je bent een toppie meisje en hoop snel weer van je te horen! xxxx

  • 19 Maart 2008 - 12:14

    Jip Jansen:

    hoi,maaike
    ik hoop dat je het gezellig hebt
    wat heb je mooie dieren gezien

    groetjes jip

  • 22 Maart 2008 - 14:53

    Marjolein Van W. :

    Maaike, zo te lezen heb je een toptijd in Afrika! Het lijkt mij ontzettend tof!

    Geniet ervan!

    Kus mayo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Nelspruit

Maaike

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 119
Totaal aantal bezoekers 33240

Voorgaande reizen:

03 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Maaike's world trip

27 Februari 2008 - 02 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: