Bouwen en de saltospringspeelplaats! - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Maaike Rombouts - WaarBenJij.nu Bouwen en de saltospringspeelplaats! - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Maaike Rombouts - WaarBenJij.nu

Bouwen en de saltospringspeelplaats!

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

20 Maart 2008 | Zuid-Afrika, Nelspruit

Dankjewel voor al jullie lieve berichtjes!! Super leuk om te lezen!
De derde stageweek zit er al weer op.. De tijd gaat hier echt supersnel! Dus ik probeer echt te genieten van alles, want voordat ik het weet is het alweer voorbij…

Ik ga eerste beginnen met heeel goed nieuws!!!
Ze zijn deze week begonnen met het bouwen van een bibliotheek!!! Met het geld dat we hebben meegenomen vanuit Nederland zijn ze nu begonnen met het aanbrengen van een fundering. Ik wil iedereen nogmaals onwijs bedanken voor de sponsoring! Ook bedankt namens de leerkrachten en leerlingen van de Zithulele, want ze hebben ons al wel 100 keer bedankt en geklapt voor het geld! In totaal hebben we 3000 euro verzameld voor beide scholen. De 1500 euro voor de Zithulele wordt nu dus helemaal besteedt aan de bibliotheek! Janneke en ik zijn daar echt onwijs blij mee, omdat er heel veel boeken zijn op school die geen vaste plaats hebben en die niet gebruikt worden of die allemaal in de iniemienie bookroom worden gepropt. En we zijn nu ook begonnen met ons project over leesbevordering waarvoor we al die boeken goed kunnen gebruiken. We hadden echt niet verwacht dat ze deze week al zouden beginnen met de bouw. Maar dat bouwen trouwens, is ook echt een verhaal apart! Hier hoef je geen goede kenner te zijn wat betreft ‘bouwen’. Als je iets wilt bouwen ga je naar cashbuild (lijkt een beetje op de praxis, is echt iets voor jou paps!) en koop je wat je nodig hebt (cement, ramen, deuren en een dak). Stenen maak je zelf en dan kun je bouwen! Ze zijn hier nu met 3 mannen bezig die alles met de hand uitgraven.. ik ben blij voor ze dat het deze week wat bewolkt en fris is.
Ze hopen aan het einde van onze stage klaar te zijn met de bibliotheek zodat wij het eindresultaat kunnen zien. Ik ben erg benieuwd! Volgende week is het hier paasvakantie (voor 3 weken!) en dan gaan ze ook verder met de bouw, dus ik ben erg nieuwsgierig wat er staat als we terug zijn van de vakantie! Ik hou jullie op de hoogte!!

Dan een schooldag op de Zithulele.. ik heb hier nu een totaal ander ritme/leven, dus ik zal proberen te omschrijven hoe hier een schooldag eruit ziet.
Om 6 uur worden we wakker door een schitterend hanenconcert. Een wekker heb je hier niet nodig! Om kwart voor 7 (naja, meestal wat later..ze zijn hier niet zo stipt) stappen we in de auto bij miss. Mavuso om naar school te rijden. Een gezellig hobbelig ritje over smalle zandpaden en onderweg pikken we vaak nog wat andere leraren op die onderweg zijn naar school. Eenmaal op school aangekomen (7 uur) is het SiSwati time!! We proberen ons best te doen om iedereen correct te groeten en te vragen hoe het gaan in het SiSwati. Meestal gaat het fout, en dan is het lachen geblazen natuurlijk! Maar we worden steeds beter… Iedereen verzameld zich dan in de lerarenkamer en dan is er een korte meeting met alle leerkrachten zodat iedereen de tijd heeft om even zijn/haar zegje te doen. Meestal loopt dit gigantisch uit.
Om 7:15 gaat de alarmbel en dat betekend; VERZAMELEN!! Alle kinderen moeten klaar staan voor de morning assembly. Dan is het zingen, praten, bidden en in rijen naar de klas. Het is de bedoeling dat de lessen om 7:30 beginnen.. maar we zitten hier in Afrika, dus de lessen beginnen standaard later. Dan moet eerst heel de klas worden schoongemaakt; hopla op de grond en schrobben maar. En nadat de klas weer mooi schoon is, kunnen de lessen dan eindelijk beginnen.
Om 10:30 gaat de bel voor de pauze. Kinderen krijgen porridge met bonen van school. Kookmoeders zijn al de hele ochtend bezig om dat klaar te maken voor de kinderen. Nadat sommige kinderen de hele pauze lang in de rij hebben gestaan voor wat eten, gaat na een halfuur de bel weer voor de lessen. De lessen gaan dan door tot half 2 en dan is de school uit. Maar niet voordat eerst alle klassen weer zijn schoongemaakt, en geloof me, dat is nodig na een dag! Woow ik heb nog nooit zo’n grote bende gezien na een schooldag! De meeste kinderen blijven dan nog een hele poos op school hangen om wat te spelen. En ze maken hier hun eigen speeltuin wel! Wat ik deze week heb gezien; een groep kinderen hadden hun eigen ‘saltospeelplaats’ gemaakt. Met behulp van twee stenen op elkaar, wat omgeploegd gras en een flinke aanloop maakte ze de ene mooie sprong na de andere en landde meestal op twee voeten op het omgeploegde gras! Echt geweldig om te zien en super knap! (Zie foto’s) Verder vermaken de kinderen zich hier ook prima met autobanden en met elkaars haar!

Deze week heb ik lesgegeven aan grade 3 en het gaat al steeds beter! In het begin was het voor de kinderen heel erg wennen zo’n witte nieuwe juf voor de klas die alleen Engels spreekt en dat ook nog eens doet met een ander accent. Maar ze begrijpen me al steeds beter en ik krijg nu ook zelfs antwoord op mijn vragen!
Ik vind het echt geweldig om te zien dat elke keer steeds meer vingers te lucht in gaan en dat de kinderen ervan genieten als ze naar voren mogen komen om wat te doen. Nadoen-spelletjes en klapspelletjes slaan hier ook erg goed aan, meestal eindigt dit dan in een heus ritmisch spectakel. Geweldig!
Vaders, jou pennen heb ik deze week trouwens ook al goed in gebruik genomen! Niet elk kind heeft een eigen pen, dus het is vaak wachten op elkaars pen. Elke les leen ik mijn meegebrachte pennen uit aan kinderen die geen pen hebben. Aan het einde van de les komen ze hem dan weer dankbaar terug brengen.
Ik heb ook echt iets geweldigs gekregen in grade 3; kinderen maken hier hun eigen papieren schuif telefoon! Helemaal hip!! Ik vond ze zo geweldig dat een leerling uit grade 3 ook zo’n hippe zelfgemaakte schuiftelefoon voor mij heeft gemaakt! Echt vet!
De stage is echt helemaal leuk en leerzaam en ik kan er wel over blijven vertellen! Maar we moeten nog een aantal weken, dus de verhalen komen allemaal nog wel!

Ooowja ik heb hier een nieuwe naam gekregen een echte SiSwati wel te verstaan! Ik heet vooraan geen Maaike Rombouts meer maar Nosipho Mavuso!
Leerkrachten op school vinden het natuurlijk helemaal geweldig en makkelijk, dus het gaat de hele dag; Nosipho! Nosipho! Nosipho! Moet er nog wel even aan wennen dat ze dan MIJ bedoelen!

De stroom was hier deze week erg wispelturig, maar dat blijkt normaal te zijn hier in Zuid-Afrika. Maar ach een spelletje doen bij kaarslicht is ook erg knus en gezellig!

Zo dat was het weer voor deze week! Hoe is met jullie allemaal daar?! Nog spannende dingen gebeurd?
Ik heb geen flauw idee wanneer ik weer op internet kan, misschien kan ik nog iets posten tijdens onze reis!

Sala kahle!
Kus Nosipho


PS:
Zoals beloofd hier nog ons reisschema.
We gaan met de BazBuz (een backpackersbus) de kust af tot in kaapstad. Onderweg verblijven we in youth hostels.
Zaterdag 22 maart; Swazieland
Zondag 23 maart; St Lucia
Dinsdag 25 maart; Durban
Woensdag 26 maart; Coffee Bay
Zaterdag 29 maart; Chintsa
Maandag 31 maart; Port Elizabeth
Dinsdag 1 april; Plattenberg Bay
Vrijdag 4 april; Hermanus
Maandag 7 april; Cape Town
Zaterdag 12 april; back in Nelspruit










  • 20 Maart 2008 - 18:21

    Je Vader:

    Hoi Nosipho,

    Mooie naam, maar voor ons blijf je ons Maaike. Zo te lezen gaat het wel goed daar in zuid Afrika, en mis je ons niet erg. Je doet daar wel veel indrukken op. Dat is mooi dat ze met de bouw van de nieuwe bibliotheek zijn begonnen zodat jullie kunnen zien wat er met het sponsorgeld wordt gedaan. zal best goed komen. Geniet van de welverdiende vakantie en pas goed op jezelf en je maatjes. En we kijken weer uit naar je nieuwe verhalen.

    Veel kusjes mama en papa


  • 20 Maart 2008 - 18:23

    Je Vader:

    Hoi Nosipho,

    Mooie naam, maar voor ons blijf je ons Maaike. Zo te lezen gaat het wel goed daar in zuid Afrika, en mis je ons niet erg. Je doet daar wel veel indrukken op. Dat is mooi dat ze met de bouw van de nieuwe bibliotheek zijn begonnen zodat jullie kunnen zien wat er met het sponsorgeld wordt gedaan. zal best goed komen. Geniet van de welverdiende vakantie en pas goed op jezelf en je maatjes. En we kijken weer uit naar je nieuwe verhalen.

    Veel kusjes mama en papa


  • 21 Maart 2008 - 11:28

    Mama Marise:

    Owow Maaike het sneeuwt hier. Blijft alleen niet liggen.
    Maak je nog een keer een foto van die mooie schuiftelefoon die ze voor jou gemaakt hebben als je weer terug bent in Schoemansdal?
    Fijn je op msn gesproken te hebben. ik op msn, had je niet gedacht he, alleen jammer dat ik je stem niet kon horen. We bellen weer. Goed? Geniet van een welverdiende vakantie.

    Dikke knuffel van mama

  • 21 Maart 2008 - 14:18

    Ingrid:

    Hoi Nosipho,

    Wat leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt daar. En dat je al zoveel mooie dingen hebt gezien en zeker nog gaat zien. Geniet van je vakantie. Groetjes vanuit een koud en nat Oosterhout.

    Ingrid.

  • 21 Maart 2008 - 20:49

    Jeanne Van Tetering:

    Hoi Maaike
    Wat een avontuur in Zuid Afrika!
    Heel leuk om jou prachtige verhalen en foto's te zien.
    Het is echt 'n heel andere wereld. Wat 'n blije toetjes op de foto's,jullie doen heel goed werk!
    Veel succes en geniet ervan.

    Groetjes Jeanne
    (Zus van buurvrouw Ans)

  • 24 Maart 2008 - 09:26

    Irma:

    leuk om te zien dat ze met de bibliotheek zijn begonnen.
    krijgen jullie ook nog eer van je werk voor je terug gaat.
    nu ben je onderweg maar misschien kan je ondertussen ook nog wat mailen en lezen.
    veel plezier met de rondreis.

    groeten Irma en de rest

  • 24 Maart 2008 - 13:34

    Daisy:

    E Maaike!
    Nou nou, zo te horen gaat het allemaal prima met jou en het ziet er ook allemaal prima uit daar in Afrika! Vind het leuk om de foto's te zien!
    Nog super veel plezier!
    xx Daisy

  • 24 Maart 2008 - 16:16

    Robin:

    heej Maaike!

    echt leuk om je verhalen te lezen!
    heb zo moeten lachen om die saltospringplaats... moeten wij bij de minor eens mee aankomen ;-) haha.

    heel veel plezier de komende paasvakantie!

    liefs Robin

  • 24 Maart 2008 - 18:35

    Yvonne En Teske:

    Heeeey Maaike!!!

    Wat een leuk verhaal zeg, nu weten we toch een beetje hoe het gaat met jou. Leuk om andere culturen zo te leren kennen en fijn dat ons sponsergeld goed gebruikt wordt. Hier in Teteringen gaat alles gewoon nog zijn gangetje.

    Nog veel plezier met alles daar in het verre Zuid Afrika.

    Groetjessss je tante Yvonne en je nichie Teske!

  • 25 Maart 2008 - 07:54

    Ivets Dan Karlin:

    Maaike!!!
    Super leuk om je verhalen te lezen, zo te zienheb je het heel erg naar je zin, geniet ervan!

  • 25 Maart 2008 - 09:26

    Caroline:

    Hoi Maaike,
    Heb van je moeder je adres gekregen. Die loopt trots als een paauw allerlei verhalen te vertellen op "Zuiderkruis" en dat wilde ik dus zelf even lezen.
    Super dat jullie die bibliotheek voor elkaar hebben gekregen, en wat leuk om te lezen dat ze daar op een andere manier bouwen dan in nederland.
    Kunnen ze hier nog wat van leren.
    Ik blijf je verhalen met veel plezier en interesse volgen. Groetjes Caroline Alewijns ( collega van je mams)

  • 25 Maart 2008 - 20:29

    Ans:

    Hoi Nosipho,
    Leuke naam.Fijn dat het zo goed gaat met je stage,wat een verschil met nederland.
    wat super dat ze aan de bouw van de bieb zijn begonnen,dat is wel heftig dat ze de fundering met de hand uitgraven.En wat de wispelturige stroom bij juliie betreft,hier gaat het ook lekker, morgen hebben wij heel de dag geen stroom.
    Ga lekker van jullie vakantie genieten.
    Veel plezier.

    Groetjes Ans

  • 25 Maart 2008 - 20:44

    Dennis:

    heej nicht.

    Hoe is het met je ik heb net je fotos zitten kijken moest eigenlijk wel lachen, toch knap van je dat je het allemaal aandurft nou nog veel plezeier daar in het verre afrika hier mis je niks hoor het is koud en nat met sneeuw en hagel.

    groetjess van je neefje dennis en kitty
    ohja hoe lang hebje er over gedaan in het vliegtuig.

  • 26 Maart 2008 - 12:39

    Diana:

    Heej!!!

    Echt zo vet allemaal daar!!!
    Zo die kinderen kunnen er inderdaad een troep van maken zeg!!
    Leuk om al die foto's te zien!

    maar geven alleen jij en janneke les op die school? En blijven jullie op die school, of wisselen jullie elkaar halverwege af? Dat jullie naar die andere school gaan, vast niet?

    Hier is alles goed, maar mis je wel enorm zeg!!!

    Mijn lieve vriendinnetje en stapmaatje!

    Als je terug bent gaan we wel weer flink feesten hoor!!!

    Veel plezier!

    Kus

  • 26 Maart 2008 - 13:40

    Ome Peck:

    Hallo maaike,
    Ik begrijp dat je nu vakantie aan het vieren bent! Ik heb van t weekend al je verhalen zitten lezen, en zo te zien vermaak je je daar prima Ik heb 2e paasdag bij je ouders mee gegourmet! Ze hadden natuurlijk voor 4 personen gerekend, en daarom heb ik jou portie op mogen maken ha ha. Maar het was heel lekker hoor.Zit nu weer een paar dagen thuis met een ontstoken knie[nee niet gevallen!] Verders gaat alles zijn gangetje hier!
    Groetjes en veel plezier nog!
    Ome Peck

  • 26 Maart 2008 - 15:36

    Louis En Els:

    Hoi Nosipho,

    alles nog ok? Jullie zijn al in Durban geweest en nu in de Coffee Bay. Is deze genoemd naar de koffie plantages? Leuk hoor zo'n stage met vakantie! We genieten ervan om jullie verhalen te lezen, maken jullie nog mee dat de bibliotheek in gebruik genomen wordt of is dat voor de volgende stageres? Jullie hebben wel heerlijk weer ook al is het daar herfst, hadden we er hier maar een klein beetje zon van dan waren we al blij. Maar ja de lente komt er aan met langere dagen en dus ook meer zon. We houden vol! Als jij terug komt hebben we mooi weer zodat voor jou de overgang niet al te groot is. Geniet van je stage en vakantie! Lieve groetjes van ons twee.

  • 26 Maart 2008 - 21:34

    Femke V/d Heykant:

    Hoi Maaike!

    Wat leuk om te lezen dat het zo goed met je gaat! Je vertelt alles zo leuk en zo leerzaam! Gaaf dat je echt iets kunt betekenen voor die mensen! :D

    Heel veel plezier daar, geniet van ieder moment!
    Groetjes van Familie v/d Heykant

  • 27 Maart 2008 - 12:10

    Fleur Payers :

    dag maaike ken je me nog van de kabouters.
    hoi maaikik ben fleur als je terug komt
    krijgje nog een teekening ik heb je fotos gezien maar ik heb wel een brobleem
    want de compjuter doet het niet van
    www.maaikerombouts.waarben.nu
    grt fleur

    kuss stuur je nu nog een meeltje grt fleur

  • 27 Maart 2008 - 16:17

    Fleur Payers:

    hoi maaike ik ben een mei jarig dus oover drie weken

    grt fleur

  • 28 Maart 2008 - 14:45

    Nelly:

    Hoi Maaike , ook nog een berichtje van ons dan heb je na je vakantie nog wat te lezen .Hier is alles oke alleen hebben we nog steeds de winterjas aan al moet het hier lente zijn . Met Pasen hadden we sneeuw ,dat is weer eens wat anders. ,Fijn dat we een beetje kunnen kijken waar je zo ongeveer bent. Geniet er van en we horen weer van je als je in Nelspruit bent.

    Liefs O Ad en T Nelly

  • 29 Maart 2008 - 12:51

    Chantal:

    Hoi Maaike,
    Ik ben een oud collega van je moeder,die overloppt van trots;-) En was ook benieuwd na je avontuuuuuuuren!
    Wat een leuke verhalen en wat maak je veel mee. Je moeder vertelde me, dat ze ook nog wel op vakantie wilt naar Afrika!(gewoon jalloers,grapje!)Ik vind je naam wel leuk klinken,weet je ook wat het betekend? Nog veel plezier daar met je vriendinnen en alle andere vrienden.

    Chantal prinsen

  • 29 Maart 2008 - 14:08

    Ellen Braspenning:

    Hoi Maaike,

    toevallig via de website van Yvette van de Wouw kwam ik terecht bij jou website. En tot mijn verbazing loop je stage in Schoemansdal! Erg leuk om te lezen en te zien op de foto´s.. Hier ben ik nl. afgelopen zomer(winter daar)een maand geweest met een project(SCORE Xplore). Ik was begeleider van 5 andere Nederlandse vrijwilligers, zij werkten ook op de scholen waar jullie nu werken.
    Het is erg leuk om te zien hoe jullie de scholen ook steunen..
    Ik wens jullie allemaal veel succes met de verdere stage. En geniet van de tijd in Zuid-Afrika, het is een prachtig land. Tijdens het reizen ervaar je ook de diversiteit ervan waarschijnlijk.

    En kom je toevallig wel eens in het Youth Centre in Schoemandal?..aan de grote weg?(daar hebben ze meestal ook internet btw.) Mocht je daar nog komen, wil je dan de groeten aan Sandile Sambo en Kenneth van mij doen? Zij hebben met ons samengewerkt toen.

    Succes nog!

    Groetjes Ellen (vriendinnetje van Yvet)

  • 30 Maart 2008 - 11:28

    Jan En Jeanne:

    Hallo Maaike oftewel Nosipho Mavuso

    't Is wel een mooie naam maar voor ons moeilijk te onthouden. We zijn wel wat laat met een reactie maar zoals je waarschijnlijk al wel van je moeder hebt gehoord zijn we weer opa en oma geworden van een 2de kleindochter FENNE.
    Ze heeft een paar dagen in t ziekenhuis gelegen omdat ze afviel maar momenteel gaat het steeds beter. Ze is weer thuis.

    Wat beleef jij veel mooie dingen en wat mooi om te zien wat er met jullie ingezamelde geld gebeurt. Geniet nu nog maar van je vakantie en je verhalen volgen we met interesse.

    Heel veel groetjes van opa Jan en oma Jeanne

  • 30 Maart 2008 - 13:15

    Sanne De Waal:

    Heey maaike,

    Te gek wat je daar allemaal doet jo!
    Op scouting missen we je wel, maar we hopen dat je wel weer gewoon heelhuids terug komt. Het is leuk om te zien dat je veel voor die kinderen over hebt!
    Toch nog heel erg veel plezier daar in Zuid-afrika!
    -XXX- Sanne de waal (+scouting Erasmus)

  • 31 Maart 2008 - 10:52

    Bibi:

    heee nosipho!
    Ben zo benieuwd naar je fotos van de trip die je nu aan het beleven bent. De zon begint hier vandaag voor het eerst sinds een paar weken door te schijnen! Dus hier in lage zwaluwe is de deur open en ligt Healey al weer in t zonnetje. Mijn ouders zijn op vakantie dus home alone. Whoei mis jij je ouders al een beetje? Zal straks wel weer ff wennen zijn ! :-)
    Oh en afgelopen feest miste ik jou wel hoor! :-) Whoei
    LIefs bib

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Nelspruit

Maaike

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 119
Totaal aantal bezoekers 33257

Voorgaande reizen:

03 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Maaike's world trip

27 Februari 2008 - 02 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: