Ciao Cusco... Hola Colombia!!! - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van Maaike Rombouts - WaarBenJij.nu Ciao Cusco... Hola Colombia!!! - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van Maaike Rombouts - WaarBenJij.nu

Ciao Cusco... Hola Colombia!!!

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

21 Mei 2012 | Colombia, Bogotá

Na 5 weken Cusco werd het dan toch echt tijd om deze onvergetelijke plek te verlaten.. ik had niet verwacht dat ik me tijdens mijn reis zo zou kunnen hechten aan een vaste plek. Helaas hoort bij reizen ook afscheid nemen, dus ik heb ciao gezegd tegen Cusco..

Ciao Plaza das Armas.. je was een geweldig goed meeting point en een heerlijke hangplek in de zon
Ciao Cristo Blanco.. het was even een klim naar boven, maar vanuit daar had je een prachtig uitzicht over heel Cusco
Ciao Inkateam.. en bedankt voor de vele gratis drankjes
Ciao Groove.. je was een heerlijke dans en meetingplek
Ciao Calle Suecia.. nooit meer puffend aankomen in mijn bed
Ciao aan het Israelische restaurant.. geweldig dat er een 3 gangen menu was voor 3 euro incl coca cola
Ciao cocabladeren.. je was erg lekker in de thee en goed tegen de hoogte
Ciao Amauta.. bedankt voor de spaanse lessen en het lekkere bedje!
Ciao aan cooperarperu.. het project waar ik het geld van de Rietgors aan gedondeerd heb
Ciao aan alle illegale taxichauffers.. op een gegeven moment wisten we niet meer wat nou een legale en illegale taxi was..
Ciao aan alle spectacels op de plaza.. het leek er elke dag wel carnaval!
Ciao aan de Machu Picchu.. ik heb je bewaard voor het aller aller laatst, maar je was de moeite waard!
Ciao aan Mauro.. die altijd de deur van Amauta voor me opendeed, al was het 6 uur in de ochtend
Ciao aan de Palta (avocado).. je was heerlijk in combinatie met tomaat, tonijn en crackers
Ciao aan alle straatverkopers..
Ciao aan alle marktjes..
En Ciao aan alle lieve, interessante, boeiende en gezellige mensen die ik door heel Cusco ontmoet heb.

Dat waren ruim 5 weken Cusco, wat heb ik daar een toptijd gehad!
De laatste week Cusco heb ik afgesloten met een trekking naar de Machu Picchu, hehe eindelijk!! Iedereen had ondertussen deze verloren en geheime Inca stad al gezien, maar ik wilde het beste bewaren voor het laatst. En dat was zeker de moeite waard! Ik heb samen met de Zwitserse Sandra de 5 daagse Salkanty trekking gedaan met als eindpunt een van de zeven wereldwonderen: Machu Picchu. De Salkanty is een bergtop van 6000m hoog, tijdens de trek loop je tot het hooste punt (4600m) waar je een prachtig uitzicht hebt op de besneeuwde Salkanty.
We werden om 4 uur ´s nachts opgepikt en bij de groep gedropt.. en owjeej dat waren alleen maar mannen.. en dan van die goed gekleedde en goed bepakte mannen.. die zouden natuurlijk als een gek aan de wandel gaan en ik daar maar achteraan puffen. Maar dankzij 4 weken Cusco was ik al aardig gewend aan 3400 m hoogte, en het hoogste punt tot waar we zouden klimmen was 4600 m hoogte. Wonder boven wonder was ik nu niet degene die achteraan aan het puffen was, nee dat waren de mannen! De eerste 2 dagen zouden het zwaarst zijn, maar het viel me echt reuze mee. We hadden heel erg veel geluk met het weer, dus tijdens de tweede dag een prachtig uitzicht op de Salkanty en dat geeft je ook wel een walkingboost. Het laatste halfuur naar de top was even bikkelen, door de ijle lucht kon je gewoon niet harder lopen dan stapje voor stapje. Maar eenmaal op de top was het echt geweldig! Was weer een geluksmomentje waard! In onze groep zat ook een Koreaan, met een enorme rugzak. Iedereen vroeg zich af wat hij allemaal meesjouwde. Maar van lieverlee kwamen we daar wel achter.. op de eerste dag kwam daar al een enorme camerastandaard naar buiten. Dit gebruikte hij om foto´s van zichzelf te maken, zelfontspanner aan, en hopla hij ging ervoor staan met z´n enorme rugzak. (vaak werden de foto´s van zijn achterkant gemaakt, of hij probeerde een Lama te zoenen..) op dag twee kwam er tijdens het diner een 2 1/2 liter fles water uit.. en op dag 3 nog een! Hij had dus ook al 5 liter water in die rugzak zitten..
Na 2 dagen klimmen, waren daar ook de 2 dagen naar beneden lopen richting Machu Picchu. Onderweg zijn we nog een hotspring tegen gekomen waar we even heerlijk konden relaxen, en waar ik de lekkerste douche ooit heb gehad! Je kon namelijk onder het warme stromende water zitten, en daar lekker jezelf insoppen. Ik geloof dat we daar wel een half uur gesopt gezeten hebben. :)
En dan de laatste dag, Machu Picchu! Weer vroeg opgestaan om de weg naar boven af te leggen in het donker. Ik was ergens onderweg mijn zaklamp verloren, het regende, kon niks meer door mijn bril zien, en iedereen liep als een gek naar boven waardoor ik elke keer het licht van een ander verloor. Erg vervelend om 30 minuten lang een soort van ´blind´ te zijn! Maar gelukkig wordt het in de ochtend ook weer licht..! Machu Picchu zelf was trouwens de eerste paar uur totaal in de mist verdwenen, maar des te mooier is het als de stad dan ineens uit de mist tevoorschijn komt. In de stad Machu Picchu hebben we echt de hele dag een beetje rondgehangen en rondgelopen en van het uitzicht genoten en we hebben huaynapicchu nog beklommen (die grote puntige berg die op de bekende machu pichu foto´s ziet) vanuit daar had je weer een heel ander uitzicht over de stad.

Eenmaal terug van Machu Picchu was het dan toch echt tijd om afscheid te nemen van Cusco en van alle lieve mensen.. Gelukkig niet van iedereen, want samen met Judith had ik nog een vlucht naar.. Colombia!!
Mijn plan was eigenlijk om vanuit Cusco richting Bolivia te gaan, maar Colombia was eigenlijk ook zeker een bezoekje waard en het land is momenteel aan het oprabbelen uit het slechte en onveilige imago wat het al jaren heeft door de Guirilla en de vele drugsbendens. Het is echt een onwijs mooi, boeiend en interessant land.
Dus Hola Colombia!!!
Hola aan de mooie wijkjes in Bogota en Medellin, bizar dat je hier 20 jaar geleden als toerist niet rond kon lopen en de stad uberhaupt niet toegankelijk was voor toeristen.
Hola aan de metrocable, een metrolijn als kabelbaan, dat is pas een goeie om bovenop een berg te komen!
Hola aan het warme zand onder mijn voeten, eindelijk een warm briesje, een duik in de zee en wandelen in korte broek na het koude Cusco.
Hola aan alle masseurs, fruitverkopers, coctailverkopers, stoeltjesmannen, sieraadverkopers, haarvlechters en duikmannetjes op het strand
Hola aan de kayak, waarmee we als echte piraten de Caribische zee over gekayaked hebben, naja een stukje dan..
Hola aan Santiago, de Colombiaan die we ontmoette in de bus en die het plan had om illegaal, over land, Amerika in wilde komen.. Na onze ontoeting zag hij zijn ruige plan toch niet meer zo zitten en is hij weer omgedraaid..
Hola aan Playa Blanca, jaja met ECHT wit zand en een azurblauwe zee!
Hola aan alle vriendelijke mensen, eindelijk kunnen we ons Spaans goed in de praktijk brengen!
Hola aan Taganga, de hippie plek
Hola aan Tyrona National Park, waar we midden op de dag, met 40 graden, 3 uur door de prachtige jungleachtige natuur gelopen hebben naar een mooi verlaten stukje strand.
Hola aan de hangmat, waar we in het park op een rots een nachtje hebben doorgebracht met om ons heen het geluid van de zee.
Hola aan ´crabvillage´, tijdens onze jungleachtige wandeling liepen we ineens door een vies en stinkend modderig stukje bos met heeeeel veel grote paarse en blauwe mega krabben. Rrrrrr
Hola aan de Caribische regenbui, na een avondje uit zijn we geindigd in een enrome regenbui waar geen einde aan leek te komen.. je kon bijna raften door de straten..!
Hola aan de dief, ons hostel in Taganga was toch zo veilig niet, want ´s nachts is er iemand onze dorm binnengeglipt (wat overigens ook heel erg makkelijk was..) en heeft in onze spullen gezeten. Mijn zoomlens van mijn camera was weg en een hoop kleren van Judith en geld en kleren van anderen..Gelukkig maar spullen!

Eigenlijk moet ik nu ook weer ciao zeggen, want mijn tijd in Colombia zit er ook al weer op!
Het waren ook weer 2 onvergetelijke en geweldige weken..
Vanavond het vliegtuig in, opweg naar La Paz, in Bolivia.. En dan heb ik nog maar 2 maanden over.. Tijd gaat HARD!

Ik heb aan de stranden van Colombia mijn best gedaan om een hoop zonnestralen richting Nederland te sturen. Misschien duurt het nog een paar dagen, maar ze zullen aankomen! En de temperatuur zal zijn best doen om richting Caribische warmte te zitten.. :)Dus ga daar ook maar lekker van genieten, dan ga ik weer genieten van de kou en al het moois in Bolivia!

Knuffel!
Maaike

De linkjes naar de foto´s:
https://plus.google.com/u/0/photos/103914374453922019086/albums/5739883331326609729?authkey=CIXG_ISigOvTxQE
https://plus.google.com/u/0/photos/103914374453922019086/albums/5745076519593952113?authkey=CMeB8Y2t4ezwRw

  • 21 Mei 2012 - 20:38

    Louis En Els:

    Hoi Maaike,
    pffffffffff wat weer een enorm mooi en lang verhaal. Daar ga ik morgen nog weer ff voor zitten om het nog eens goed te lezen! Dikke kus van ons2 (Veel plezier in Colombia)

  • 21 Mei 2012 - 21:05

    Frans En Marise:

    Wauw Maaike het is weer kicken om je verhaal te lezen!! En die foto's, prachtig!!
    En inderdaad je hebt wat van de Caribische warmte deze kant op gestuurd.
    We genieten van een weekje vakantie in Nederland.
    misschien kan de Koreaan mee naar Bolivia om je backpack te helpen dragen :-)!

    Dikke kus pa en ma XX

  • 21 Mei 2012 - 21:16

    Janiki:

    Kikske! Ooooh wat n moooooi verhaal weer. De fotos kijk ik morgen op de pc ff. Balen van je lens maar idd gelukkig maar spullen. Genietse in bolovia en bedankt voor de zonnestralen het is heeerlijk weer hier deze week! Xxxxx ook van michiel

  • 22 Mei 2012 - 04:22

    Marloes Rombouts:

    Hey Maaike!!!!

    Zo te lezen heb je het goed naar je zin!!

    Nog heel veel plezier met de rest van de trip!

    XxX Marloes

  • 22 Mei 2012 - 07:02

    Gert-Jan En Hanneke:

    Wat een mooi verslag en schitterende foto's! Veel plezier en succes in Bolivia. groetjes uit Traaie

  • 22 Mei 2012 - 08:05

    Ad En Nelly:

    Hey Maaike ,

    Wat een verslag , super , moet het nog wel een keertje lezen ,wat heb je weer veel meegemaakt . En dan die foto's ,
    prachtig. Fijn dat je de zon hebt gestuurd ,daar zaten we echt op te wachten. Geniet van Bolivia . Groetjes van ons !

  • 22 Mei 2012 - 08:41

    Helma Van Zundert:

    hola Maaike, het is gelukt!!! We baden in de zonnestralen, dank je, ik geniet er met volle teugen van, evenals van jou reisverslag maar vooral de foto's!!!
    M.P. lijkt me onvergetelijk en ik ga ook maar eens een lijstje maken en reisplannen, deze rijkdom zul je altijd bij je hebben, wat een bagage, beter als flessen water in een grote rugzak. Pas op jezelf en houdt ons op de hoogte, ciao, helma

  • 22 Mei 2012 - 13:08

    Kristin:

    Meis wat klinkt het te gek daar! Geniet er van. Ik volg je verhalen nog steeds met veel plezier!!! Liefs Kristin

  • 22 Mei 2012 - 15:40

    Louis En Els:

    PSPSPS..... ik heb vandaag je bericht eens goed gelezen en nu blijkt dat je al in Colombia geweest bent... OOOOOOOOOOOOHHHHHHH! Dus veel plezier in Bolivia! Tijd gaat inderdaad erg hard, we kunnen je waarschijnlijk niet goed bij houden.. hihi XX

  • 23 Mei 2012 - 18:56

    Sandra Beenakkers:

    Leuk om weer iets van je te lezen! Je hebt echt de tijd van je leven. Geniet er nog maar 'even' van. En inderdaad bedankt voor de zonnestralen, ze zijn aangekomen hoor!!!

    X Sandra

  • 02 Juni 2012 - 19:14

    Marcel:

    Hallo nicht, Ik heb net je verslag zitten lezen en de foto's gezien. Schitterend. Geniet lekker verder, voor je het weet zit je weer in Nederland.

  • 03 Juni 2012 - 01:26

    Soet:

    Hee Maaike! Wat een mooie verhalen! Ik lees ze terwijl het hier om 03:22 aan het regenen is op het terrein van het parkfeest! Al i can say is, we mis yoe and your shiney personallytie. Heel veel plezier en maak er nog 2 onvergetelijke dagen van! Ge zijt den bikkl van de fam! Keep us on highhhh xxx soet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Bogotá

Maaike

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 33187

Voorgaande reizen:

03 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Maaike's world trip

27 Februari 2008 - 02 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: