Nasi Goreng!! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Maaike Rombouts - WaarBenJij.nu Nasi Goreng!! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Maaike Rombouts - WaarBenJij.nu

Nasi Goreng!!

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

28 Januari 2012 | Indonesië, Batavia

In een land ver ver van het kille Nederland vandaan, waar de palmbomen wuiven, waar je op elke straathoek de nasi goreng ruikt en waar de zon altijd schijn bovenop je bolletje heb ik mijn eerste maand doogebracht. Indonesie!! Natuurlijk heb ik mijn smaakpapillen de nasi goreng laten proeven, en heerlijke rustmomentjes genomen onder een palmboom aan het strand.

Het reizen door Indonesie brengt je in contact met interessante mensen, mooie natuur en bovenal de Indonesische cultuur die op elk eiland weer anders is.

Ik ben mijn reis begonnen bij Marjolein in Jakarta, een hele grote, drukke stad. Maar gelukkig met wat hulp hele mooie plekjes kunnen zien!

In het kort een aantal hoogtepunten van mijn trip door Indonesie:

Ik ben met Marjolein naar een hotspring geweest waar het stikte van de Indonesische dagjestoeristen die zich heerlijk aan het uitleven waren in het warme water (wel te verstaan met alle kleding aan), wij waren hier niet zo op voorbereid en hebben dus vanaf de waterkant toegekeken naar dit Indonesische spectakel. Na enkele minuten gedacht te hebben ‘wat een leuke toeristische attractie’ waren wij ineens de toeristische attractie, iedereen wilde met ons op de foto! Leuke ervaring.

Een andere bijzondere ervaring was om 36 uur door te brengen met Titi, een Javaanse Moslima die ik ontmoette in de trein. Na 5 minuten werd ik al bij haar thuis uitgenodigd (de treinrit van 8 uur moest nog plaatsvinden) Uiteindelijk bij haar in huis een nachtje geslapen op echte indonesische stijl. Inclusief een bezoekje aan de locale markt en de basisschool van haar zoontje waar ik ineens een bijzonder bezoek was voor de leerkrachten. Het Nederlandse onderwijs vonden ze wel interessant!

Als je mooie dingen wilt zien, moet je soms ook wel eens midden in de nacht je bed uit… Zo ben ik in oost Java om 3 uur ‘s nachts opgestaan om met z’n allen naar het uitzichtspunt van de bromo vulkaan te lopen en daar de zon op te zien komen. Helaas was het te bewolkt, dus de zon niet echt gezien, maar het was wel een magisch mooi moment!! En een heel bijzonder landschap. Zeker de moeite waard dus!

Bromo was mijn laatste stukje Java, daarna op naar Bali!
Waar ik dolfijnen heb gespot op een vissersbootje, een fiets heb gehuurd om rond te kunnen fietsen, achterop de motor heb gezeten om dingen te zien en naar de culturele stad Ubud ben geweest waar ik een maf maar gezellig trio heb ontmoet dat bestond uit een Canadees, een Brit en een Amerikaanse die Engelse leerkrachten waren in Hanoi. Erg mee gelachen!
Het laatste stukje op Bali, voordat ik de fastboat naar de gili eilanden zou nemen, heb ik nog 1 nachtje doorgebracht in een relaxt havenstadje. Hier ben ik door een oude hippie met snorkel en al meegenomen de zee in om te snorkelen. Ik had nog niet echt veel snorkelervaring, dus ik was in lichte shock van wat ik allemaal zag! Heeeel veel mooi koraal, duikers waar je boven snorkelde en heel veel prachtige vissen in alle soorten en maten. Het leek wel alsof je eroverheen vloog, een heerlijk gevoel!

En toen.. lagen daar.. na een heerlijke bootrit, 3 eilandjes, al omgeven door palmbomen en witte stranden. De Gili eilanden! Marjolein zou ook nog een lang weekend overkomen vanuit Jakarta om hier lekker een beetje te chillen.
We hadden een heerlijk hutje, 5 meter van het strand vandaan, met enkele kleine beestjes in ons bed, maar dat konden we wel hebben op dit idyllische eiland. Hier echt helemaal niks gedaan. Gewoon lekker relaxed in een hutje onder een palmboom en een beetje gezwommen. De Gili eilanden staan er ook om bekend dat je er heerlijk kunt snorkelen, en ook hier was het weer prachtig! Zelfs een hele grote zeeschildpad gezien, ongelofelijk! :)
Helaas moest Marjolein weer terug om aan het werk te gaan, ik ben nog een nachtje gebleven.
Aangezien het eilandje niet zo groot en druk was, kwam ik ook hier weer een heleboel mensen tegen die ik onderweg ontmoet had. Super leuk om dan nog even op zo’n chill eiland te zitten! Dus ik wilde eigenlijk nog wel wat langer blijven.. maar van Bali had ik eigenlijk ook nog niet alles gezien… Aaaaa alweer een keuze moment (die heb je trouwens constant.. waar zal ik naartoe gaan? Wat zal ik eten? Wat doe ik morgen?) en ik kan nooit kiezen, dus soms een beetje lastig. Uiteindelijk gekozen om toch terug naar Bali te gaan. En toen was daar de helse bootrit terug naar Bali. Ik liep de boot op waar nog mensen op zaten die vanuit bali kwamen en nog op een eilandje gedropt moesten worden. Er hing echt een akelig sfeertje op die boot. Dus ik dacht; wat is hier aan de hand?! Toen de laatste mensen gedropt werden op het eiland, werd me nog success gewenst.. ik dacht wat frisse lucht nodig te hebben dus ben boven op dek gaan zitten. En dat heb ik geweten! Nadat we het laatste eilandje verlaten hadden, kwam er een enorme golf over de boot heen, waardoor ik zo snel mogelijk van dat dek afwilde! Eenmaal beneden waar het droog was, begon de eerste al om een zakje te vragen.. en toen de tweede, en de derde... Uiteindelijk had ik er ook een nodig.. Daar was de ‘succes’ dus voor en de sfeer op de boot was ook al meteen duidelijk!
Ik had op het eiland moeten blijven!!! Dacht ik.. maar een dag later hoorde ik dat ik de laatste boot terug had naar Bali. Ivm met de wilde zee zouden er de komende dagen geen boten meer varen. Oke dus toch een goede keus gemaakt. Dat is dan weer fijn om te weten!

Dat was dan de trip door Java en Bali. Met het vliegtuig vanuit bali ben ik weer terug gevlogen naar Jakarta, waar ik nog een laatste hoogtepunt heb meegemaakt; karaoke op z’n Indonesisch. Denk je in een kroegje te gaan zitten, of bij iemand thuis. Neeee je gaat naar een echte karaoke bar, je huurt daar een kamertje (klinkt een beetje fout, dat weet ik) en dan ga je daar lekker met je vrienden heel de avond karaoke zingen!! Echt hilarisch om mee te maken!

De nasi goreng, de mensen, de zon en de palmbomen hebben me doen laten weten dat Indonesie een land is waar ik nog lang niet alles van heb gezien. Morgen stap ik in het vliegtuig naar het land van de uiterste: India! ik ben heel benieuwd!

Voor foto's:
https://picasaweb.google.com/103914374453922019086/Indonesie?authkey=Gv1sRgCJyRtYe6v-6hFg

Dikke kus!!
Maaike






  • 28 Januari 2012 - 10:27

    Anouk:

    Hee Maaike,

    Top om te lezen!! Geniet er nog verder van! Hier in nl. Is het zo spannend niet hoor ;) hopelijk kan ik snel je verhalen over India lezen!

    X Anouk

  • 28 Januari 2012 - 10:30

    Karlijn:

    Maaike!
    Wat een leuk verhaal, dat karaoke is echt geniaal he! En super mooie foto's! Hmm..maar uh..we zullen de komende weken nog genoeg keuzes moeten gaan maken, als dat maar goed komt ;). Ik heb er heel veel zin in, sampai besok!!
    xx

  • 28 Januari 2012 - 10:34

    Robin:

    Wow, Maaike! dit klinkt allemaal super! veel plezier in India....
    liefs Robin

  • 28 Januari 2012 - 10:42

    Yvonne:

    Heey maaike,
    Wat fijn om te horen dat t allemaal goed met je gaat en wat gaaf dat je al zoveel gezien en meegemaakt hebt!!!

    Geniet er maar lekker van, we zullen je verhalen blijven lezen!!

    Liefs jeroen en yvonne

  • 28 Januari 2012 - 11:19

    Helma:

    geniet weer met volle teugen van je volgende bestemming, maar zoals ik begrijp heb jij de kunst van het leven bijzonder goed onder de knie, knap.

    pas goed op jezelf, groetjes, Helma

  • 28 Januari 2012 - 11:53

    Kim:

    Wauw, toevallig via facebook hier terecht gekomen, wat een belevenissen! Heel veel plezier nog meis! Xx

  • 28 Januari 2012 - 12:35

    Kim:

    Maaikie!! Wat super om te lezen:) jij vermaakt je daar prima en die foto's geven een goed beeld van hoeveel je al genoten hebt! Super! Heel veel plezier in Indonesië!
    Liefs xxx Kim

  • 28 Januari 2012 - 12:40

    Miny:

    Hi Maaike,

    Wat en geweldige reis tot nu toe!!
    Bijzondere ervaringen hoor, om al die mensen te ontmoeten en wat beter te leren kennen.
    Veel plezier in India!!!

    groetjes Miny

  • 28 Januari 2012 - 12:56

    Annelieke:

    Wat heerlijk om te lezen, liefie! Echt geweldig, en de foto: super mooi! Ik wens je een top tijd in India! Heel veel liefxx

  • 28 Januari 2012 - 13:17

    Yvette:

    Wat een tof en herkenbaar verhaal! Haha dat karaoke...ik zie het weer helemaal voor me! Heel veel plezier nog en doe Karlijn de groeten! X

  • 28 Januari 2012 - 14:23

    Dominique:

    Heei Maaike,
    Ik kwam op je site via facebook. Wat ben jij een ontzettend leuke reis aan het maken zeg! Echt super stoer! Ik wens je ontzettend veel plezier en leuke ervaringen toe :) Geniet als een dolle! x Dominique

  • 28 Januari 2012 - 14:33

    Patty:

    Heej Maaike,

    Wat super om te lezen hoe goed jij je vermaakt daar. Echt leuk!!
    Geniet er van, en veel plezier in India!

    Liefs Patty

  • 28 Januari 2012 - 16:02

    Noortje:

    Aloha! Wat heb je veel leuke dingen gedaan Maaike en wat een schitterende foto's! Fijn dat je een geweldige tijd hebt gehad in Indonesië. Ik wens je heel veel plezier in India. Geniet ervan meid! Liefs X Noor

  • 28 Januari 2012 - 16:24

    Ruby:

    Hi maaike,

    Fantastisch om je verhaal te lezen! Vooral dat gedeelte op die boot...ik dacht waar zal dit naar toe gaan...blijkt het te eindigen met kotszakjes ;) Dat verhaal op het eiland klinkt echt heerlijk! Je hebt het zo te lezen goed naar je zin. Ben erg benieuwd wat je gaat meemaken in India...

    Geniet er van en tot het volgende bericht.

    Liefs,
    Ruby

  • 28 Januari 2012 - 17:56

    Janneke:

    Kik! Vet!!! Wow man wat ben je goed bezig. Ooooh klinkt zooo heerlijk! Denk bijna elke dag wel even aan je. Ga zo door! X

  • 28 Januari 2012 - 18:49

    Fien...:

    Hoi Maaike,
    Wat leuk om al je verhalen te lezen!!!! (Ben trouwens de collega van je moeder) Je kan goed schrijven!
    Wens je heel veel plezier in India..en hoop nog meer met je mee te kunnen reizen...veel groetjes vanuit Oosterhout...van Fien.

  • 28 Januari 2012 - 19:37

    Diaan:

    Heerlijk! Eindelijk weer een echt maaike verhaal! Zo te horen heb je het goed naar je zin! Leuk dat je al zoveel hebt gezien in niet eens een maand! Spannend India!Misschien dat je suus daar tegenkomt! Zal weer een mooie reis met vele leuke ervaringeb worden, ik kan niet wachten je mooie nieuwe avonturen te lezen!Heel veel plezier kus en knuffel uit het land waar het volgende week - 16° zal zijn! ;)

  • 29 Januari 2012 - 11:04

    Irma:

    wat een leuk verslag en een supermooie foto's
    geniet er lekker van en ik zal je verder volgen via de site.

    groeten Christ en Irma

  • 29 Januari 2012 - 11:17

    Louis En Els:

    Hi Maaike,

    wat een mooie foto's en de info over je reis ook geweldig! Je hebt het zichbaar naar je zin! Benieuwd wat je van India vindt.... We kijken nu alweer reikhalzend uit naar het volgende verslag! Dikke kus en geniet lekker verder van je wereldse reis!

  • 29 Januari 2012 - 13:46

    Ad En Nelly:

    Hey Maaike,

    Fijn om te horen dat het zo goed met je gaat ! En dat genieten gaat super als ik je foto's bekijk { PRACHTIG }
    Nu op naar je volgende bestemming , fijn dat we ook een beetje mee kunnen genieten !! Groetjes van ons !

  • 29 Januari 2012 - 23:06

    Liselot:

    Hee Maaike! Wat een verhalen en wat een prachtige beelden! We volgen je op de voet, want wat maak je daar toch allemaal mee.
    Echt heel stoer! :)

    Liefs en take care!

  • 30 Januari 2012 - 09:26

    Maria:

    Eej daar,
    Hoi Maaike, wat heb ik gelachen bij het lezen van je verslag, zeker bij dat stukske over die hippie met die snorkel!
    Genoten van je schitterende foto's! Die hippie zat er jammergenoeg niet bij, maar het geeft een mooi beeld van wat je nu allemaal ziet en dat is onvergetelijk!
    Houd ons maar op de hoogte, ik kijk heel regelmatig op je site en ben al weer benieuwd naar je volgende avontuur!
    Dikke knuffel van sMaria

  • 30 Januari 2012 - 21:25

    Sanne:

    hee hee maaikie!
    wat een super leuk verhaal en die foto's moest echt lachen om die ene waar je met je hoofd boven die boeddha uitkomt :) je maakt wat mee daar zeg echt super leuk!!!
    geniet ervan
    xx

  • 01 Februari 2012 - 09:45

    Mirjam:

    hoi Maaike,

    Wauw jij hebt het wel naar je zin zo te zien en te lezen. Hier dweildag net geweest en nu op naar carnaval, das hierdan wel weer leuk....maarrrr zou nu liever met je ruilen want tis koud hier, brrr!!
    Veel plezier nog.

    Groetjes Mirjam

  • 01 Februari 2012 - 18:27

    Dana En Ferdy:

    Hoi Maaike!
    Wat leuk om je verslagen te kunnen lezen! Wat maak je veel mee en hoe bijzonder. We krijgen allebei weer de reiskriebels...
    Geniet nog volop en we blijven je volgen.
    Liefs,
    Dana en Ferdy

  • 06 Februari 2012 - 10:06

    Anne:

    Wow, wat een verhaal!!!! Klinkt echt als iets wat je nooit meer zult vergeten.
    Geniet ervan en ben benieuwd hoe India bevalt.
    x Anne

  • 08 Februari 2012 - 23:00

    Thijs:

    Ha Maaike!! Stoer hoor! Doe mij een weekendje Gili eilanden.. heeeerlijk!!

    Groeten!!

  • 13 Februari 2012 - 11:35

    Marja Stadhouders:

    Hee Maaike,
    Leuk om op deze manier een beetje met je mee te mogen reizen.
    Veel plezier verder.
    Knuffels, Marja

  • 20 Februari 2012 - 08:49

    Andre:

    Ha Maaike,

    Om jaloers op te worden, wat jij allemaal mee maakt. Het is hier beslist saaier (dus weer een goede keus van jou). Leuk ventje trouwens wat op een van die foto's in jouw nek zit. Geniet ze

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Maaike

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 33223

Voorgaande reizen:

03 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Maaike's world trip

27 Februari 2008 - 02 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: